Nu ska allsvenskan avgöras

Jag är 11 år gammal när Henrik Berger skjuter upp Degerfors i allsvenskan igen efter seger mot Djurgården. Jag ser matchen på tv tillsammans med pappa. Efter den matchen är Degerfors för alltid laget i mitt hjärta!

Jag är 12 år gammal. Min bästa kompis, jag och våra pappor är på plats på Stora Valla för att se derbyt mot ÖSK. Jag kan än idag komma ihåg frustrationen och ilskan när kvitteringsbollen går in i mål i 100:e matchminuten. Tre dagar senare tar vi fyra återigen bilen från Nora och är på plats på Stora Valla igen. Hemmamatch mot Parma i Cupvinnarcupen! Vi står långt ned på ena långsidan vid ena hörnflaggan. Samma hörnflagga där Henrik Berger skruvar in 1-0. Vilken eufori! Trots förlusten är känslan att ha sett Brolin, Zola och Asprilla spela mot mina rödvita hjältar än idag min största idrottsupplevelse.

Jag är 16 år och sitter på mitt pojkrum och pluggar till något prov. Sportradion är på. Degerfors spelar sista matchen för säsongen hemma mot Öster. 2-2 innebär att vi ramlar ur allsvenskan. Jag gråter.

Jag är 23 år gammal och pluggar i Linköping. Jag tar bilen till Norrköping för att se bortamatchen mot Sylvia på Bollspelaren i Division 2 Västra Svealand. Jag hittar knappt arenan. Väl på plats får jag se Ola Toivonen och Ulf Ottosson på topp och en skön seger med 4-2!

Jag är 39 år gammal och med tre matcher kvar av säsongen har Degerfors ett ypperligt tillfälle att mot alla odds återigen ta klivet upp i allsvenskan. Första matchen av de tre slutar med förlust borta mot AFC. Två chanser kvar. Jag mår fysiskt dåligt mellan matcherna. Känslan just nu är att vi har allt att förlora. Näst sista matchen för säsongen slutar med klar förlust hemma mot GIF Sundsvall. Bara en chans kvar. Våra två döttrar försöker peppa mig med att pyssla olika saker i Degerfors rödvita färger. Sista matchen slutar med 3-0-seger borta mot Ljungskile. Känslan är total glädje men även lättnad av att det gick vägen. Allsvenskan igen! Jag gråter av lycka.

Jag är 40 år gammal och bor i Örebro. Degerfors IF spelar återigen i allsvenskan. Känns nästan overkligt! Efter pandemirestriktioner hejar vi fram Rö’vitt till en helt fantastisk seger mot ÖSK på Behrn arena! Pappa och jag åker återigen till Stora Valla för att heja fram laget till tre nya poäng mot Halmstad. Jag och bästa kompisen från barndomen är på Stora Valla och ser en grym insats mot Norrköping! En match återstår och nu jäklar gäller det imorgon!

– Kenneth Abrahamsson

En omgång återstår av allsvenskan 2021 och för Degerfors herrar finns två potentiella utgångar. Antingen slutar man på 13:e plats och säkrar spel i allsvenskan 2022, eller så slutar man på 14:e plats vilket innebär ett (kanske lite väl) spännande dubbelmöte med Helsingborgs IF. En duell om den sista platsen i nästa års upplaga av högsta serien.

Degerfors möter redan nedflyttningsklara ÖFK uppe i Östersund samtidigt som Halmstads BK ställs mot guldjagande MFF nere i Malmö. Alla matcher i avslutningsomgången drar i gång klockan 15:00.

Förutsättningarna är följande: DIF och HBK står på samma poäng. För att undvika kval måste Degerfors göra ett bättre resultat i sin match än vad Halmstad gör i sin, eftersom hallänningarna har klart bättre målskillnad. Vid HBK-förlust krävs alltså Degerfors-kryss, vid HBK-kryss krävs Degerfors-seger och vid HBK-seger krävs ett mirakel.

En sista, avgörande match mot ett avsågat bottenlag. Här har vi varit förut.

– Ja, det påminner om något jag känner igen. Jaha, det är ju från förra året. Matchen mot Ljungskile i sista omgången, skämtar tränare Andreas Holmberg innan han i betydligt mer seriös ton fortsätter:

– Så är det, absolut. Det är lite liknande känslor som det var förra året. Samtidigt kanske man var ännu mer pressad i det läge man var i då. Nu kommer vi från en seger och har gott självförtroende. Jag har höga förväntningar.

Ni har ganska stora möjligheter att själva påverka utgången, men är ändå beroende av vad som händer i en annan match. Hur mycket koll kommer ni ha på Halmstads match?

– Det beror på vad det står i vår match. Om vi leder handlar det om att vinna matchen, men om det är kryss i vår match in på andra halvlek behöver vi slänga ett öga på den andra matchen. Vi kommer ha koll mot slutet av matchen för att se om vi behöver gå för seger, stänga för kryss eller vad det nu blir. Den kollen måste man ha, men till en början handlar det bara om att gå in och försöka göra en bra prestation som ska leda till tre poäng.

Hur stor chans känner du att ni har att undvika kvalplatsen?

– Det är omöjligt att spekulera i hur matchen Malmö-Halmstad kommer sluta. Däremot tycker jag att vi själva har skapat oss ett bra mycket bättre läge nu jämfört med vad vi hade inför förra matchen. Våra möjligheter att klara oss kvar utan kval är ganska goda, men det handlar väldigt mycket om vad vi gör. Det här är liksom ingen match vi kan ta lätt på bara för att Östersund är avsågade. De är alldeles för bra för det. Även om vi slog ÖFK på Valla i somras var det kanske en av våra mest orättvisa segrar i år. Det är ett bra lag som inte har någon press på sig och som kan spela ut. Vi måste ta den här uppgiften på fullaste allvar och göra allt vi kan för att vinna den här matchen.

Oliver Ekroth blev avstängd efter att ha fått sitt sjätte gula kort för säsongen. Han åker med till Östersund ändå?

– Ja. Han frågade om han fick följa med och då svarade vi ja.

Spela får han dock inte. Är det några andra som inte kan vara med?

– ”Joppa” (Jakob Andersson) är sjuk, men annars är alla tillgängliga.

Rödvitt åker norrut med följande matchtrupp:

Alfie Whiteman, Gustav Granath, Jonathan Tamimi, Sean Sabetkar, Sebastian Ohlsson, Johan Bertilsson, Sargon Abraham, Christos Gravius, Erik Lindell, Villiam Dahlström, Victor Edvardsen, Anton Kralj, Axel Lindahl, Abdelrahman Saidi, Adam Carlén, Justin Salmon, Jeff Gal, Nikola Đurđić