Nikola Đurđić till Degerfors

Den serbiske anfallaren Nikola Đurđić är för den svenska publiken mest känd för sina framgångsrika perioder i Helsingborg, Malmö och Hammarby. Nu blir Stora Valla ny hemadress för 35-åringen. Đurđić har skrivit på ett 2,5-årskontrakt med Degerfors IF.

– Det känns spännande med ytterligare ett äventyr. Jag ser fram emot att se hur det här ska bli, säger nyförvärvet.

Den här klubben har en storslagen tradition när det gäller spelare från forna Jugoslavien. Hur mycket känner du till om det?

– Jag har hört litegrann om det och det är kul att veta att någon var här innan jag var det, men det var länge sedan och nu är det dags för något nytt.

Vad vill du uppnå i Degerfors?

– Jag är här för att göra det jag är bäst på, att hjälpa laget med målskyttet. I min ålder ska jag såklart också hjälpa till att lyfta de yngre spelarna. Det är därför jag är här.

Var det ett självklart val för dig att återvända till Sverige?

– Jag har väldigt, väldigt bra erfarenheter från att spela i Sverige. Jag har varit väldigt framgångsrik och lämnade Sverige som allsvenskans bästa anfallare. Jag har bara bra minnen från det här landet så det har alltid varit en önskan att komma tillbaka.

Med erfarenheter från spel i Bundesliga och de europeiska klubblagsturneringarna är serben Rödvitts mest meriterade värvning sedan 90-talet.

– Vi har jagat spets till vår trupp. Nikola Đurđić är välmeriterad och att vi lyckas locka honom till Degerfors säger en del om vilken utveckling den här föreningen har haft under de senaste säsongerna. Att vi får en Champions League-meriterad spelare till Valla kommer lyfta hela laget, säger Degerfors Idrottsförenings sportchef Patrik Werner och fortsätter:

– Det är en hårt arbetande forward som både är bra som framspelare och målskytt. Han är en pådrivare som kommer bidra mycket med sin energi.

Đurđić inväntar ett arbetstillstånd innan han är spelklar. Processen pågår.