Nicklas Maripuu förstärker Rödvitt

Ytterligare en spelare med Akropolis IF som senaste klubbadress ansluter till Degerfors IF inför comeback-säsongen i allsvenskan.

Centrale mittfältaren Nicklas Maripuu, 28, har skrivit på för två år.

– Skönt och hur kul som helst att det äntligen är klart, säger Nicklas Maripuu.

Vad visste du om klubben innan du skrev på?

– Jag känner till rätt mycket. Jag har ju spelat i superettan i… jag vet inte hur många säsonger det är. Men jag har mött Degerfors ett antal gånger. Mött både Tobias Solberg och Andreas Holmberg som spelare. Patrik Werner som tränare. Jag har bra koll på dem sedan tidigare. Dessutom har min bästa polare, Daniel Sundgren, tillhört klubben i fyra år. Jag har hört mycket gott från honom och vi har såklart snackat en hel del inför min övergång. Jag har nog bättre koll än vad många tror.

Vad vill du tillföra Degerfors IF i allsvenskan 2021?

– Först och främst vill jag spela så mycket som möjligt. Bidra till att klubben etablerar sig i allsvenskan och fortsätter spela den här roliga och attraktiva fotbollen.

Nicklas Maripuu gjorde två mål på 28 matcher för Akropolis under årets säsong. Mittfältaren har representerat en mängd klubbar under sin karriär, däribland AIK, GIF Sundsvall, IK Sirius och Jacksonville Armada i USA. I den sistnämnda klubben var han lagkamrat med Degerfors IF-ikonen Alexander ”Nutt” Andersson.

– Nicklas är bolltrygg, smart i sitt positionsspel och jag tycker också att han är ganska stark rent fysiskt. Han har gjort ett jättebra år i Akropolis och vi är glada över att ha honom hos oss, säger sportchef Patrik Werner.