Med anledning av derbyt

Vi i Degerfors IF står inte för hat eller hot och arbetar hårt för att utveckla en positiv läktarkultur i linje med vår värdegrund. Vi har under många år i dialog med ledare, funktionärer och supportrar kommit överens om vad som är ok beteende och vad som inte hör hemma på Stora Valla. Nu när vi fått tillbaka publiken och är i Allsvenskan, är detta viktigare än någonsin.

Vår värdegrund gäller även vid bortamatcher. Där har vi av naturliga skäl inte samma möjligheter att påverka vad som visas och sjungs av motståndarlagets supportrar eller av tillresta supportrar, men vi vet vad vi kan kräva av våra egna ledare och spelare. Vi har alla ett gemensamt ansvar för att upprätthålla de värden vi som förening står för.

Det som hände i samband med firandet av derbysegern var onödigt, olyckligt och har skadat förtroendet för föreningen. Vi kan bättre än så här och hoppas att alla, från styrelse och anställda till medlemmar och supportrar, vill vara med och visa det framöver.

Det är också viktigt att våra spelare är positiva förebilder för unga. Något de allt som oftast lyckas med. Ibland blir det dock fel och vi har de senaste dygnen haft en intensiv intern dialog för att försäkra oss om att de tillfällena blir färre.