Med anledning av Aftonbladets reportage om Degerfors IF

Aftonbladet publicerade den 29 oktober ett reportage om Degerfors IF. I reportaget uppmärksammas en konflikt mellan en tidigare chef i Degerfors IF och föreningen. Reportagets vinkling har väckt frågor och bidragit till en infekterad stämning i framför allt sociala medier. Vi hoppas genom några förtydliganden kunna lägga den här saken bakom oss och förhindra ytterligare drev mot enskilda individer och föreningen.

Degerfors IF vill inleda med att säga att tvisten sedan länge är avgjord. En förlikning har skett och saken är därför utagerad från Degerfors IF:s sida. Degerfors IF har dock för avsikt att kommentera ett par sakfel i Aftonbladets reportage.

  • I ärendet som tvisten handlar om har inga lagar brutits, inget åtal har väckts och ingen dom har fallit. Det här var en tvist om antalet semesterdagar som nu är löst genom förlikning. Bakgrunden är att alla Degerfors IF:s chefer har förtroendearbetstid och behöver ta hänsyn till säsong och matchschema vid planering av sin arbetstid, även semestrar. Detta har inneburit stor frihet men även stort ansvar. Degerfors IF har sedan januari 2022 skärpt sina administrativa rutiner för att undvika att hamna i liknande situationer i framtiden.
  • Degerfors kommuns bidrag till Degerfors IF är ett årligt marknadsföringsbidrag på 400 000 kr. Inte 50 miljoner som anges i reportaget.
  • Ingen som är inblandad i tvisten har blivit portad från Stora Valla. Den före detta chefen tilläts inte låna en kontorsplats under några dagar, med hänsyn till den legala processen och medarbetarnas arbetsmiljö.

Degerfors IF hoppas nu att samtliga parter kan lägga denna fråga bakom sig och fokusera helhjärtat på den avgörande matchen mot Malmö FF på söndag.

Degerfors IF

Scroll to Top