Kryss på Borås Arena i händelserik match

Det blev till slut oavgjort i Borås i mötet mellan Degerfors IF och IF Elfsborg. Trepoängaren hade mycket väl kunnat hamna hos något av lagen då Degerfors tappade ledningen i minut 84 och Elfsborg brände en straff i minut 90. En poäng för Rö’vitt är en klar förbättring jämfört med vårens resultat mot Elfsborg där det blev en rejäl förlust med hela 0-6. På torsdag är det ny match mot IFK Göteborg hemma på Stora Valla och nu ska Degerfors säkra allsvenskt spel även 2023.

Nyckelhändelser

3′ Elfsborg Michael Baidoo får ett ypperligt läge nära mål men skjuter högt över.

9′ Elyas Bouzaiene med ett avslut som Valdimarsson styr ut till en hörna.

16′ Joe Gyau viker in centralt och siktar mot det bortre krysset.

23′ Ett inlägg från högerkanten hittar in till Omar Faraj som nickar tätt utanför.

27′ Skott utanför mål av Elyas Bouzaiene.

29′ Skott på mål av Michael Baidoo, IF Elfsborg.

30′ Omar Faraj med en läcker klack till Bouzaiene som får ett bra läge framför mål.

32′ Omar Faraj tar sig in i straffområdet och drar till från snäv vinkel.

35′ Jeff Gal står för en briljant räddning på nick från ex-degerforsaren Rasmus Alm.

37′ Elfsborgs Sveinn Aron Guðjohnsen är nära att styra in bollen i mål på inspelet från Michael Baidoo.

38′ Elfsborgs Mihcael Baidoo med en cykelspark i stolpen.

43′ Skott utanför mål av Niklas Hult, IF Elfsborg.

45′ Skott på mål av Emmanuel Boateng, IF Elfsborg.

Andra halvlek

48′ Johan Bertilsson varnas efter att Elfsborgs-spelare sprungit rakt in i honom.

50′ Skott utanför mål av Omar Faraj.

51′ Skott utanför mål av Jacob Ondrejka, IF Elfsborg.

54′ Skott på mål av Sveinn Aron Guðjohnsen, IF Elfsborg.

57′ Skott utanför mål av Emmanuel Boateng, IF Elfsborg.

58′ MÅL! Diego Campos trycker in ledningsmålet från nära håll! 0-1!

67′ Elfsborgs Emmanuel Boateng slår bollen till Simon Strand som får ett jätteläge.

69′ Elfsborgs Jeppe Okkels avlossar ett hårt skott på mål.

70′ Joe Gyau utmanar i offensivt straffområde och får till ett farligt avslut.

70′ En hörna hittar till Bertilsson vid den bortre stolpen men bollen går utanför.

71′ Dubbelbyte i Degerfors. Johan Bertilsson och Diego Campos ersätts av Adhavan Rajamohan och Adam Carlén.

73′ Elfsborgs Oscar Aga lyckas inte få bollen förbi Gal som kommer ut och gör sig stor.

75′ Omar Faraj kastar sig fram och får en tå på bollen men Valdimarsson klarar.

75′ Skott på mål av Justin Salmon.

79′ Elfsborgs Ahmed Qasem spelar snett bakåt till André Rømer som får ett bra skottläge.

80′ Degerfors genomför sitt tredje byte. Ut går Omar Faraj och in kommer Dijan Vukojevic.

82′ Skott på mål av Michael Baidoo, IF Elfsborg.

84′ Oscar Aga nickar in kvitteringen för Elfsborg. 1-1.

85′ Gustaf Lagerbielke varnas efter en brytning.

88′ Skott utanför mål av Simon Strand, IF Elfsborg.

89′ Elfsborgs-spelaren känner av Joe Gyaus närvaro och lägger sig i straffområdet. Domaren blåser straff.

90′ Michael Baidoo smäller upp bollen på läktaren och missar straffen.

90′ Degerfors genomför ett sista byte. Justin Salmon ersätts av Erik Lindell.

Tränarens kommentarer och höjdpunkter

Se höjdpunkter från matchen och presskonferensen med Andreas Holmberg och Jimmy Thelin nedan.

Laguppställning (4-2-3-1) Jeffrey Gal – Elyas Bouzaiene, Gustaf Lagerbielke, Sebastian Ohlsson, Joe Gyau – Justin Salmon, Christos Gravius – Johan Bertilsson, Nikola Djurdjic, Diego Campos – Omar Faraj

Bänk: Alfie Whiteman, Sean Sabetkar, Dijan Vukojevic, Erik Lindell, Anton Kralj, Adam Carlén och Adhavan Rajamohan.

Domare: Glenn Nyberg

Publik: 4 762