Kalle Stark föreningens första SLO

Kalle Stark, 35, är Degerfors Idrottsförenings första Supporter Liaison Officer (SLO). En sorts supporterombudsman, som han själv beskriver det.

Stark växte upp i Filipstad och bor i Karlstad sedan lång tid tillbaka. Som nioåring gick han på sin första Degerforsmatch. Och fastnade.

– Sedan dess har jag varit på nästan alla hemmamatcher och på många bortamatcher, säger han.

Så här förklarar Svensk elitfotboll SLO-rollen:

”En SLO är en person från de egna leden som har god kännedom om sin egen klubb och dess supportrar. De två huvudsakliga arbetsuppgifterna för en SLO är samordning och dialog i samband med match och löpande kommunikation och dialog med supportrar.”

– Det är viktigt att poängtera att jag som SLO inte enbart finns till för ”läktarfolket”, supportrarna i klacken. Jag är en kontaktperson för hela publiken. Alla kan höra av sig till mig. Vill man få tag på klubben kan man gå via mig, säger Kalle Stark.

Som SLO är han alltså en länk mellan klubben och supportrarna.

Kan du ge exempel på med vilken typ av frågor man skulle kunna vända sig till dig?

– Förbättringar kring arrangemanget. Kan insläppet göras smidigare? Hur kommunicerar man om biljetter? Det är väldigt brett. När det väl blir dags för bortaresor kommer jag informera om när bussen kommer, var supportrarna ska gå, och så vidare.

Om du har frågor redan nu kan du kontakta Kalle Stark på kalle.stark@degerforsif.se. Fler kontaktalternativ kommer de närmaste veckorna.