Justin Salmon klar för Degerfors IF

Justin Salmon, 22, förstärker Rödvitt inför hösten. Den centrale mittfältaren köps loss från Västerås SK i superettan där han den här säsongen spelat nio matcher varav fyra från start.

Kontraktet är skrivet på två och ett halvt år och Salmon börjar träna med sin nya klubb omedelbart. Då det svenska övergångsfönstret ännu inte är öppet är han dock spelklar först till hemmamatchen mot Malmö FF, 17 juli.

– Det har varit en ganska smidig process och det här känns som ett roligt kliv att ta. Som för alla fotbollsspelare är det en dröm att representera en allsvensk klubb. Det känns extra speciellt att representera en så anrik klubb som Degerfors. Jag har hört mycket gott om den här föreningen, säger Justin Salmon.

Vad har du fått för intryck av klubbens första allsvenska vår på 24 år?

– Det har helt ärligt varit underbart. Jag har tittat på ganska många matcher och är väldigt fascinerad över sättet Degerfors spelar fotboll på. Jag ska inte säga att jag blivit positivt överraskad för jag såg de här tendenserna redan i superettan förra säsongen. Det har varit en wow-känsla, absolut. Andra halvleken mot Östersund senast var underbar.

Du känner Degerforsspelaren Sean Sabetkar från er gemensamma tid i Västerås SK. Har ni pratat inför den här övergången?

– Vi pratar varje dag. Han är en väldigt nära vän och vi har haft några samtal om Degerfors där jag har frågat om klubben. Han har bara haft goda saker att säga och rekommenderade mig att ta chansen om den skulle komma. ”Du kommer inte ångra dig”, sa han. Bara bra ord från den killen.

Justin Salmon kommer ursprungligen från Stockholm men har de senaste åren, utöver Västerås SK, representerat Karlslund och Eskilstuna City.

Beskriv dig själv som spelare.

– En central mittfältare med bra egenskaper i det offensiva spelet, men som även jobbar hårt box till box. Kreativ. Vill hjälpa till att luckra upp motståndarlaget så att vi får större ytor, säger nyförvärvet.

Salmon har liberianskt påbrå och är i början av en process för att kunna representera den västafrikanska nationen i landslagssammanhang.

Så här säger Degerfors sportchef Patrik Werner om sin sommarvärvning:

– En bolltrygg mittfältare med ett bra passningsspel. Vi har varit i behov av förstärkning på den här positionen och har följt Justin under våren. Han har varit väldigt bra i Västerås och är en spelartyp som passar in bra hos oss.