Johan Mårtensson klar för Degerfors IF

Degerfors IF och Johan Mårtensson är överens om ett avtal som sträcker sig över 2024. Mårtensson kommer till Degerfors IF som bosman efter en två år lång sejour i Panetolikos, som spelar i den grekiska högstaligan.

Se intervjun med Johan Mårtensson i spelaren nedan.

Skövde-sonen Johan Mårtensson inledde sin fotbollskarriär i Ulvsåkers IF som han tillhörde fram till 2008, då han lämnade för spel i GAIS. I Göteborgsklubben gjorde han 78 allsvenska matcher innan han lämnade för nederländska storklubben FC Utrecht sommaren 2011.

I Utrecht gjorde Mårtensson 60 matcher i den nederländska högstaligan. Säsongen 2012/2013 var han med och bidrog till att laget tog en femteplats i Eredivisie och tangerade sin bästa poängskörd (63) någonsin i ligan. Placeringen innebar även kvalspel till dåvarande Uefa Europa League.

Sommaren 2014 gick flyttlasset hem till Sverige igen och Helsingborgs IF. Mårtensson gjorde två och en halv säsong i Skåne-laget och totalt 62 allsvenska matcher. Efter säsongen 2016 bytte Mårtensson ”Sundets pärla” mot Närke och Örebro SK. Det blev fyra allsvenska säsonger och 101 matcher i Örebro med bland annat två länsderbyn mot Degerfors.

Efter Örebros uttåg ur Allsvenskan 2021 lämnade Mårtensson för grekiska högstaligalaget Panetolikos. Totalt blev det 40 matcher i Grekland och nu har alltså flyttlasset gått till Bruket och Degerfors IF.

Under åren har Mårtensson även hunnit med fem U19-landskamper, sju U21-landskamper och två A-landskamper under januariturnén 2015.

Johan har faktiskt varit aktuell för Degerfors IF tidigare. Oktober 2007 provspelade han för laget i någon form av testmatch på ett mycket regntungt Stora Valla. Hans lag vann matchen med 4-2.

Bild: SvenskaFans/Ståplats 1907. Från vänster: Mario Lemesic, Eilgin Aliosman, Niklas Höglund, Johan Mårtensson, Mattias Mete, Mikael Almered, Robin Rosén och Pontus Bodin.

Sportchef Patrik Werner om värvningen

– Johan är en duktig mittfältare som har många av de kvalitéer som vi eftersöker. Han är en spelare som är besvärlig att möta för motståndarna och som tar jobbet i 90 minuter. En spelare som vet vad som krävs på fotbollsplanen.

Varmt välkommen till Bruket, Johan Mårtensson!