Inför Varberg hemma: ”En viktig match för oss”

Ett mycket revanschsuget Degerfors kliver imorgon in i omgång 18 av Allsvenskan. För motståndet står inga mindre än Varbergs BoIS, som Degerfors hittills inte vunnit mot i Allsvenskan, hemma på Stora Valla. Oerhört viktiga poäng står på spel, då Degerfors vid en vinst kan krympa gapet upp till säker mark i tabellen.

Degerfors huserar alltjämt på kvalplats i en allsvensk tabell, som sakta men säkert börjar skvallra om vilka lag som kommer att slåss om guld och vilka som kommer att få lämna serien. Senast gjorde laget en förhållandevis bra insats mot Norrköping där man dock misslyckades helt med att ta vara på de chanser som man fick. Istället var det Norrköping som kunde kontra in två mål på lägen som Degerfors kanske borde förhindrat. Förlusten gör att man står kvar på elva poäng och har sex poäng upp till säker mark.

Imorgon ställs man mot Varberg, som hittills inkasserat 18 poäng och riskerar att dras in i en bottenstrid om de förlorar imorgon. De flesta har ganska god koll på vad som hände i vårsäsongens möte i Varberg, där Degerfors Sebastian Ohlsson först blir utvisad och där Varberg gör mål på efterföljande frispark. I sista sekunden. Tränare Tobias Solberg hoppas få se ett revanschsuget Degerfors på Stora Vallas gräs imorgon.

Tankar efter matchen mot Norrköping senast?

– En sur förlust. Efter vissa matcher kan man känna att motståndarna var lite bättre och att vi inte var tillräckligt bra för att förtjäna poäng. Den här matchen känner jag väl att vi skulle fått med oss poäng i, utifrån den prestationen som vi gör och antalet målchanser som vi skapar. Oerhört surt att åka därifrån med noll poäng när vi gör en bra prestation, säger Tobias Solberg.

– Mot Kalmar var vi ju effektivare och det är ju det som det handlar om. Man måste ju ta vara på lägena man får och försvarar man sig väl kanske man inte släpper in ett sådant mål som Norrköpings 1-0, till exempel. Hade vi gjort det målet hade vi tänkt att det var en fantastisk kontring, så klart men vi måste göra det bättre. Det finns alltid saker som man kan korrigera när man tittar närmare på hur motståndarna gör mål, men det är chanserna vi ska tillvara på. Det är det som det handlar om.

Även om vi förlorat många matcher, så har vi varit det bättre laget i flera av dem. Vi har både fört spelet och skapat flest chanser. Är det en uppfattning som du delar?

– Nja, både och. Vi känner väl att vi kunnat få lite mer men i slutändan får man de poängen man förtjänar. Vi kan inte gömma oss bakom att det sett bra bra ut. Vi skulle ju så klart velat ha fler poäng men de kan vi ju inte få tillbaka så det är bara att fokusera på kommande matcher. Grabbarna har gjort enormt mycket för att höja sig, framför allt efter uppehållet. Det ser mer stabilt ut och fortsätter vi såhär så kommer poängen att komma. Under matcherna i våras hamnade vi i tidigt underläge i flera av matcherna och just den biten känner jag att vi jobbat oss ifrån och börjat ta oss in i matcherna på rätt sätt.

Det måste ändå vara lättare att vara optimistisk när spelet lyft och ni gör bra prestationer? Även om det inte resulterar i tre poäng.

– Ja, men det är klart det är. Det ger ju mycket bara genom att vi känner att vi är med i matcherna och kan spela bra mot många av lagen. Vi skapar chanser och är stabilare bakåt i ett försvar där vi tidigare släppte till alldeles för mycket.

Vad har du för tankar om matchen på söndag och vad krävs för att vinna?

– Det blir en härlig hemmamatch med fint väder, bra tryck från publiken och förhoppningsvis ett mycket revanschsuget Degerfors från det som hände nere i Varberg. Vi släppte in ett mål, de fick en utvisning och vi kvitterar. Sedan fick vi ju en utvisning och Varberg lyckas göra mål på matchens sista spark. Ett Varberg som ligger sju poäng före oss just nu, så det blir en viktig match för oss.

– Vi vill vinna den precis som alla andra. Varberg har sina styrkor där de är både skickliga och fysiska i sitt spel. De är duktiga på att kontra och slog Sundsvall ganska övertygande senast i en match där de hade 3-0 redan efter 20 minuter. Det är ett bra Varberg vi möter som vi ännu inte slagit i Allsvenskan. Vi går givetvis för vinst, men är ödmjuka inför att vi behöver hantera deras spel på bästa sätt också. Det krävs, som alltid, att vi gör en riktigt bra prestation och att vi är effektiva när vi väl får chanser, avslutar Tobias Solberg.

Truppen

Truppen mot Varbergs BoIS: Alfie Whiteman, Gustav Granath, Sean Sabetkar, Joe Gyau, Sebastian Ohlsson, Diego Campos, Johan Bertilsson, Dijan Vukojevic, Christos Gravius, Erik Lindell, Gustaf Lagerbielke, Rasmus Örqvist, Albin Mörfelt, Omar Faraj, Elyas Bouzaiene, Justin Salmon, Adhavan Rajamohan och Jeff Gal.

Utanför truppen/ej tillgängliga spelare: Ronald Mukiibi, Oscar Wallin, Daniel Krezic, Anton Kralj, Adam Carlén (avstängd), Nikola Djurdjic.

Praktisk information

Vi öppnar upp entréerna 90 minuter innan avspark. Kom ner till Valla och njut av fint väder samt något att äta och dricka innan matchen.

Du som inte har möjlighet att vara på plats kan som vanligt se matchen live på Discovery+.
Om du tecknar ditt abonnemang via den här länken går en del av kostnaden till Degerfors IF.