Inför Vänersborg borta: ”Vi ska ta en trea ikväll”

Ikväll blir Degerfors IF och Vänersborgs FK först ut i den 16:e omgången av Division 1 Norra Götaland, när lagen ska göra upp om poängen på Vänersvallen. Degerfors åker ner till Västergötland i jakten på nytt kontrakt i division 1 och med på resan är de två nyförvärven Ellen Hultgren och Izabell Johansson.

Degerfors kommer till matchen med en rejäl plump i protokollet senast borta mot Hallsberg. En match som slutade mållös men där Rö’vitt ändå var närmast segern. Vid seger hade laget klättrat upp på en femteplats i tabellen och dragit ifrån Trollhättan, som är närmast att ta in på Degerfors underifrån. Klicka här för att se tabellen.

Vänersborg å sin sida har haft ett betydligt tuffare år och ligger sist i tabellen. På 15 matcher har laget bara skrapat ihop en enda seger, fyra oavgjorda och tio förluster, vilket genererat sju poäng. I förra omgången fick Vänersborg vända hem från Ljungskile med en 3-1-förlust och laget kommer av allt att döma spela i divison 2 nästa år.

Trots oavgjort för Degerfors senast är stämningen i laget på topp och tränare Yrjö Toivonen är optimistisk inför kvällens drabbning.

Vilken är din analys av matchen mot Hallsberg senast?

– Jag säger som jag sa till lokalpressen sist. Skräpfotbollsmatch på en skräpfotbollsplan. Resultatet var en besvikelse, insatsen var ok.

Stämningen i truppen?

– Det är en mycket tight trupp med ett gemensamt mål; Minst kval.

Du har ju ett system där du delat in Degerfors spelschema i cykler om fyra matcher och förutspått ”2-1-1”, det vill säga att på fyra omgångar tar vi två vinster, en oavgjord och en förlust. Hur går det med det?

– Om alla tabellbitare som är intresserade tittar i tabellen, så kan ni se att det håller. 2-1-1 hela vägen.

Två nyförvärv med till kvällens match, Ellen Hultgren och Izabell Johansson. Vad har du att säga om dem?

– Ellen är en målskytt av rang, mycket konstigt att RIK Karlskoga släpper henne, men det är vi glada för. Izabell är en stenhård mittfältare, tyvärr dras hon med en känning just och vi får se om hon kan spela ikväll. Även det en klasspelare.

Tankar om matchen mot Vänersborg?

– Vänersborg ligger ju sist och förlorade mot Hallsberg. Vi var dåliga mot Hallsberg, men vi ska ta en trea ikväll. Det behövs en hiskelig arbetsinsats som är mycket mycket bättre än den mot Hallsberg, avslutar Yrjö Toivonen.

Truppen

Tillgängliga spelare: Anna Zander, Emilia Evaldsson, Anna Jansson, Jessica Axelsson, Emma Tryggvesson, Josefine Sjöholm, Ida Henriksson, Sofie Petri, Kathlene Fernström, Elin Lindbäck, Erica Ericsson, Maja Edlund, Rebecca Stålhammar, Ellen Hultgren, Izabell Johansson,

Praktisk information

Matchen börjar kl. 19:30 och spelas på Vänervallen i Vänersborg.

Tack till våra årskortsinnehavare!

Conny Svensson, Nicklas Neuman, Håkan Lennartsson, Patrik Werner, Nicklas Eriksson, Mayvor Åsbom, Anette Blom, Henrik Strömlund, Charlotte Silverhjelm, Hugo Forsberg, Mats Brohagen, Gudrun Nilsson, Herman Carlsson, Inga Maj Sundqvist, Ulf Werner, Anna Sundqvist, Stig Ove Nilsson, Fredrik Rakar, Carolina Hamberg, Lars Weman, Bengt Arne Olsson, Liselott Wahlström, Dan Ackefur, Mattias Hermansson, Kristina Olsson, Kennet Karlsson, Börje Söderström, Liselotte Evaldsson, Håkan Lennartsson, Åke Persson, Tommy Kihl, Robert Johansson, Siv Mattsson, Liselotte Evaldsson, Per Mattsson, Olof Andersson, Henrik Lilja, Roger Werner, Johan Rosenqvist, Annelie Rosenqvist, Rikard Werner, Anders Larsson, Andreas Friman Zetterman, Johan Wargclou, Anneli Zander, Tomas Zander, Andreas Björk, Sigvard Bengtsson, Lina Gustafsson, Sofie Dahlin, Anette Karlsson, Sebastian Hammertoft, Johan Wase, Muris Beslagic, Jessica Axelsson, Michael Ivansson, Pierre Barsoma, Monica Karlsson, Carolina Nyberg-Höglander, Anders Bolinder, Ebba Henriksson, Lars Henriksson, Kerstin Henriksson, Maria Holgersson, Lars Bratt, Aulikki Tryggvesson, Kjell Tryggvesson, Per Damm, Annapia Skoda, Kjell Hultgren, Gull-Britt Bolinder, Leif Elfving och Ralf Edström.

Vill du också bli årskortsinnehavare?
Swisha 400 kr till 123 395 18 11. Ange ”damlaget” i betalningen.