Inför Säffle borta: ”Det kommer att bli en tuff match”

Imorgon rullar damerna till andra sidan Vänern för att spela den 18:e omgången av Division 1 Norra Götaland. För motståndet står inga mindre än Säffle SK, placerade på en niondeplats i tabellen.

Örebro var numret för stort för Degerfors i länsderbyt på Stora Valla och matchen slutade med en 0-3-förlust. Även om Rö’vitt vid gjorde det bra rent spelmässigt vid flera tillfällen, så var det bortalaget som ägde det mesta av matchen. Förlusten gör att Degerfors halkar ner på den sjätteplats som innebär kval, fem poäng före IK Frisco och på samma poäng som såväl Hertzöga som Lödöse Nygård. Totalt 29 inspelade poäng på 17 matcher är facit såhär långt. Säffle är en mycket bekant motståndare för Degerfors och lagen har mötts vid åtskilliga tillfällen. Imorgon ställs lagen mot varandra för tredje gången i år.

Säffle har hittills i år haft en sämre poängskörd än Degerfors och deras 18 inspelade poäng placerar dem på en niondeplats. I den senaste omgången bärgade laget tre poäng borta mot Hallsberg i en uddamålsseger som slutade 1-2.

Tränare Sebastian Henriksson tror på en jämn drabbning imorgon.

Tankar om derbyt senast?

– Vi är inte nöjda. Vi kommer inte upp i den nivå vi vill i matchen, så det är lite revanschlusta på oss alla. Som helhet vet vi att alla kan bättre, vi var lite energilösa och vi saknade några procent gentemot Örebro. Ska vi göra en bra match mot Örebro så måste vi nog vara uppe på 100. Men det har sätt bättre ut på träningarna den här veckan och det hoppas jag att vi kan förvalta bra mot Säffle imorgon.

Hur skulle du sammanfatta säsongen så här långt?

– Vi är ju nykomlingar i serien och vi har gjort det jättebra. Det är över förväntan så som det har sett ut och det är väl egentligen bara mot ÖSK som vi känt att de varit det bättre laget. Övriga lag har vi spelat bra mot tycker jag. Nu när det är så få matcher kvar, så ska vi göra allt för att ta så många poäng som möjligt och se till att hålla oss kvar.

Vad säger magkänslan, vilken placering blir det?

– Det vågar jag inte ens tänka på. Vi ska försöka ta så många poäng som möjligt så att vi klarar oss kvar. Det är fem omgångar kvar och det är matchen mot Säffle imorgon som är det viktigaste just nu.

Vad tror du om matchen imorgon då?

– Det har varit jämna matcher mot Säffle i alla år. Det var jämnt här på Stora Valla i våras när vi vann med 1-0, så vi vet att det kommer att bli en tuff match. Men kommer vi upp i en bra nivå så har vi alla chanser att ta med oss tre poäng, så det är det vi siktar på, avslutar Sebastian Henriksson.

Truppen

Tillgängliga spelare: Anna Zander, Tyra Eriksson, Ida Henriksson, Kathlene Fernström, Elin Lindbäck, Emma Tryggvesson, Ida Mattsson, Rebecca Stålhammar, Sofie Petri, Emilia Evaldsson, Anna Jansson, Erica Ericsson, Maja Edlund, Jessica Axelsson och Ellen Hultgren..

Matchen börjar kl. 12:00 och spelas på Sporthälla idrottsplats i Säffle.

Tack till våra årskortsinnehavare!

Conny Svensson, Nicklas Neuman, Håkan Lennartsson, Patrik Werner, Nicklas Eriksson, Mayvor Åsbom, Anette Blom, Henrik Strömlund, Charlotte Silverhjelm, Hugo Forsberg, Mats Brohagen, Gudrun Nilsson, Herman Carlsson, Inga Maj Sundqvist, Ulf Werner, Anna Sundqvist, Stig Ove Nilsson, Fredrik Rakar, Carolina Hamberg, Lars Weman, Bengt Arne Olsson, Liselott Wahlström, Dan Ackefur, Mattias Hermansson, Kristina Olsson, Kennet Karlsson, Börje Söderström, Liselotte Evaldsson, Håkan Lennartsson, Åke Persson, Tommy Kihl, Robert Johansson, Siv Mattsson, Liselotte Evaldsson, Per Mattsson, Olof Andersson, Henrik Lilja, Roger Werner, Johan Rosenqvist, Annelie Rosenqvist, Rikard Werner, Anders Larsson, Andreas Friman Zetterman, Johan Wargclou, Anneli Zander, Tomas Zander, Andreas Björk, Sigvard Bengtsson, Lina Gustafsson, Sofie Dahlin, Anette Karlsson, Sebastian Hammertoft, Johan Wase, Muris Beslagic, Jessica Axelsson, Michael Ivansson, Pierre Barsoma, Monica Karlsson, Carolina Nyberg-Höglander, Anders Bolinder, Ebba Henriksson, Lars Henriksson, Kerstin Henriksson, Maria Holgersson, Lars Bratt, Aulikki Tryggvesson, Kjell Tryggvesson, Per Damm, Annapia Skoda, Kjell Hultgren, Gull-Britt Bolinder, Leif Elfving och Ralf Edström.

Vill du också bli årskortsinnehavare?

Swisha 400 kr till 123 395 18 11. Ange ”damlaget” i betalningen.