Inför Råda hemma: ”Krävs ett hårt jobb av alla”

Imorgon är det dags för omgång 19 av Division 1 Norra Götaland när Degerfors IF ställs mot Råda BK. Viktiga poäng står återigen på spel i jakten på en plats i division 1 även nästa år.

Degerfors tog en fin skalp borta mot Säffle i den senaste omgången. Matchen slutade med en 2-0-seger för damerna efter mål av Kathlene Fernström och Ellen Hultgren. Vinsten gjorde att laget kunde lämna kvalplatsen och klättra upp på en femteplats. Avståndet till sjundeplatsen som innebär nedflyttning utökades också, och det är numera åtta poäng ner dit. Nio vinster, fem oavgjorda och fyra förluster gör att Degerfors samlat ihop 32 poäng.

Råda BK har haft ett tuffare år och står på totalt 14 inspelade poäng. I den senaste omgången vann dock laget hemma mot IFK Hallsberg med 2-1. När Degerfors och Råda mötte varandra senast på Rådavallen i Lidköping var det Degerfors som drog det längsta strået med en uddamålsseger. 0-1 till Degerfors slutade matchen och Maja Edlund stod för målet den gången.

Emilia Evaldsson är nöjd med lagets insatser hittills och ser fram emot att utöka poängskörden imorgon.

Dina tankar om matchen mot Säffle senast?

Vi gör en ganska bra match och lyckas göra två mål på dem. I första halvlek lyckades vi inte få till något bra spel. I andra halvlek höjde vi oss och släppte inte till några målchanser. Vi gjorde det bättre spelmässigt i andra halvlek, även om vi kanske kunde tagit vara på fler möjligheter. Säffle är ett bra lag och vi spelar ofta jämnt mot dem, men den här gången tyckte jag vi förde spelet, säger Emilia Evaldsson.

Det återstår fyra matcher av Division 1 Norra Götaland och ni ligger just nu femma. Hur ser du på säsongen såhär långt?

För att vara nykomlingar i serien så tycker jag att vi gjort det jättebra. Vi har gjort riktigt fina insatser mot flera av topplagen och verkligen visat att vi hör hemma på den här nivån. Nu ska vi ta så många poäng som möjligt och se till att vi spelar här nästa år också. Vi har allting i egna händer.

Match mot Råda BK imorgon på Stora Valla. Vad har du för tankar inför den matchen?

Det är alltid kul med match och särskilt här hemma på Stora Valla. Råda är ett bra lag men jag tror att vi kommer föra spelet och ha mest bollinnehav i 90 minuter. Jag tror och hoppas att vi kan ta en komfortabel seger.

Vad krävs av er för att vinna imorgon?

Som vanligt krävs det ett hårt jobb av alla och att vi spelar vårt spel i 90 minuter plus tillägg. Vi ska fortsätta vara starka i både anfall och försvar. Om vi är effektiva och tar vara på de chanser som vi får, så kommer vi att ta tre poäng, avslutar Emilia Evaldsson.

Truppen

Anna Zander, Moa Ivansson, Ida Mattsson, Ida Henriksson, Anna Jansson, Elin Lindbäck, Maja Edlund, Tyra Eriksson, Ellen Hultgren, Emilia Evaldsson, Rebecca Stålhammar, Erica Ericsson, Emma Tryggvesson, Jessica Axelsson och Kathlene Fernström.

Praktisk information

Matchen börjar kl. 14:00 och spelas på Stora Valla. Entréerna öppnar en timme innan avspark.

Streama matchen

Du som inte har möjlighet att se matchen på plats, kan streama matchen via Spiideo. Det kostar 49 kr att streama matchen och pengarna går oavkortat till damlaget. Klicka här för att komma till streamen.

Tack till våra årskortsinnehavare!

Conny Svensson, Nicklas Neuman, Håkan Lennartsson, Patrik Werner, Nicklas Eriksson, Mayvor Åsbom, Anette Blom, Henrik Strömlund, Charlotte Silverhjelm, Hugo Forsberg, Mats Brohagen, Gudrun Nilsson, Herman Carlsson, Inga Maj Sundqvist, Ulf Werner, Anna Sundqvist, Stig Ove Nilsson, Fredrik Rakar, Carolina Hamberg, Lars Weman, Bengt Arne Olsson, Liselott Wahlström, Dan Ackefur, Mattias Hermansson, Kristina Olsson, Kennet Karlsson, Börje Söderström, Liselotte Evaldsson, Håkan Lennartsson, Åke Persson, Tommy Kihl, Robert Johansson, Siv Mattsson, Liselotte Evaldsson, Per Mattsson, Olof Andersson, Henrik Lilja, Roger Werner, Johan Rosenqvist, Annelie Rosenqvist, Rikard Werner, Anders Larsson, Andreas Friman Zetterman, Johan Wargclou, Anneli Zander, Tomas Zander, Andreas Björk, Sigvard Bengtsson, Lina Gustafsson, Sofie Dahlin, Anette Karlsson, Sebastian Hammertoft, Johan Wase, Muris Beslagic, Jessica Axelsson, Michael Ivansson, Pierre Barsoma, Monica Karlsson, Carolina Nyberg-Höglander, Anders Bolinder, Ebba Henriksson, Lars Henriksson, Kerstin Henriksson, Maria Holgersson, Lars Bratt, Aulikki Tryggvesson, Kjell Tryggvesson, Per Damm, Annapia Skoda, Kjell Hultgren, Gull-Britt Bolinder, Leif Elfving och Ralf Edström.

Vill du också bli årskortsinnehavare?

Swisha 400 kr till 123 395 18 11. Ange ”damlaget” i betalningen.