Inför Mjällby hemma: ”Krävs att vi krigar i 90 minuter”

Det har blivit dags för omgång 22 av Allsvenskan och Degerfors ställs mot Mjällby hemma på Stora Valla. Viktiga poäng står återigen på spel för Rö’vitt, som vid vinst kan närma sig säker mark ovanför kvalstrecket.

Senast lagen möttes blev det en mycket tung uddamålsförlust för Degerfors. Degerfors stod upp bra och tog ledningen i matchen trots en man mindre på planen efter Joe Gyaus utvisning i början av andra halvlek. Mjällby kom till bara och vände matchen i slutminuterna genom två snabba mål några minuter innan matchens slut.

Degerfors kommer till morgondagens match med ett oavgjort resultat borta mot serieledarna BK Häcken i ryggen. En väl genomförd match av Degerfors där man stod upp bra i framför allt defensiven. Mjällby å sin sida kommer från en 1-4-förlust hemma på Strandvallen mot IFK Göteborg. Mjällby har hittills inkasserat 31 poäng under säsongen och placerar sig på en åttondeplats i den allsvenska tabellen.

Degerfors löpstarka back Gustav Granath är optimistisk inför morgondagens drabbning men betonar även vikten av att kriga i 90 minuter för att ta tre poäng.

2-2 borta mot Häcken senast. Vad har du för tankar om den matchen?

– Det var bra av oss att få med en pinne på bortaplan mot serieledarna. Den första kvarten kanske inte är jättebra från vår sida men jag tycker att vi växer in i matchen ganska bra och skapar några lägen som vi kan göra mål på. Jag tycker att vi står bra upp, säger Gustav Granath.

Har insatsen mot Häcken stärkt er? Om ja, hur?

– Jo, men det är klart det stärker laget. Vi blockar många skott och försvarar oss mot ett riktigt bra Häcken. Vi gör även två mål och det är klart det stärker oss i både i anfall och försvar.

– Om jag ska ta med mig någonting från matchen är det hur vi krigade. Det kommer att behöva krigas i 90 minuter imorgon. Defensiven satt ju så bra den kunde göra. Häcken är ju ett väldigt bra lag offensivt som spelar bra längst fram på få touch och kommer till lägen i nästan varje anfall.

Vad har du för tankar om matchen imorgon mot Mjällby?

– Att vi ska föra lite mer boll än vi gjorde mot Häcken och kommer till fler lägen. Det vore väldigt kul att få hålla nollan för första gången i år också.

Vad krävs för tre poäng?

– Att vi krigar i 90 minuter och inte viker ner oss i någon duell. Gör vi det och springer mer än Mjällby så kommer vi att ta tre poäng, avslutar Gustav Granath.

Truppen

Alfie Whiteman, Gustav Granath, Sean Sabetkar, Joe Gyau, Sebastian Ohlsson, Diego Campos, Johan Bertilsson, Dijan Vukojevic, Christos Gravius, Erik Lindell, Rasmus Örqvist, Omar Faraj, Elyas Bouzaiene, Adam Carlén, Justin Salmon, Adhavan Rajamohan, Jeffrey Gal och Nikola Djurdjic.

Avstängda/skadade/utanför truppen: Ronald Mukiibi, Oscar Wallin, Daniel Krezic, Gustaf Lagerbielke, Anton Kralj, Albin Mörfelt och Filip Järlesand.

Praktisk information

Vi öppnar upp entréerna 90 minuter innan avspark. Kom ner till Stora Valla för att njuta av livemusik samt något att äta och dricka innan matchen börjar.

Biljetter till matchen hittar du här.

Du som inte har möjlighet att vara på plats kan som vanligt se matchen live på Discovery+.
Om du tecknar ditt abonnemang via den här länken går en del av kostnaden till Degerfors IF.