Inför Mjällby borta: ”Krävs att vi är mer effektiva när vi får våra lägen”

Imorgon är det dags för omgång 15 av Allsvenskan när Degerfors IF ställs mot Mjällby AIF på bortaplan. Till matchen finns de båda nyförvärven Omar Faraj och Gustaf Lagerbielke med i den 18-mannatrupp som beger sig ner till Blekinge.

Degerfors IF hade en svår match mot Sirius i söndags, där lite gick lagets väg. Laget gjorde en stundtals stark insats mot ett påkopplat Sirius som tog tillvara på sina lägen. I skrivande stund ligger Degerfors kvar på 15:e plats i tabellen med totalt åtta inspelade poäng. Efter morgondagens match är halva Allsvenskan spelad och poängskörden behöver bli större för att Degerfors ska ha en god chans att klara sig kvar i serien. Degerfors har fyra spelare borta på grund av skada eller känning, dessa är Ronald Mukiibi, Christos Gravius, Justin Salmon och Nikola Djurdjic. Diego Campos är avstängd efter tre varningar och är inte heller tillgänglig.

Mjällby kommer till morgondagens match med ett 1-1-resultat mot IFK Göteborg i ryggen. Laget parkerar på en 10:e-plats i tabellen med fem vinster, fem oavgjorda och fyra förluster, som genererat 20 poäng till Blekinge-laget. Degerfors har traditionellt haft svårt för Mjällby och i synnerhet på Strandvallen. Andreas Holmberg hoppas att Degerfors kan få med sig poäng därifrån, men då krävs en så gott som perfekt insats av laget.

En insats som var sådär mot Sirius senast, men ändå en period i matchen där ni ägde mycket boll och var det bättre laget. Vad har du för tankar om den matchen?

– Vi tappade bort matchen efter att de gör 1-0. Jag tycker att vi gör det bra i den första kvarten av matchen, sen tycker jag att vi genomför resten av halvleken på ett dåligt sätt. Vi tappar konceptet helt och uppträder inte som ett lag. Sedan tycker jag att den andra halvleken är bra mycket bättre. Då kommer vi tillbaka in i det och där stångas vi med dem ända in på mållinjen egentligen. Vi har bra möjligheter att göra mål men vi är för ineffektiva.

Svår match imorgon på mot Mjällby på Strandvallen. Vad har du för tankar inför den matchen?

– Ja, precis som alla matcher i den här serien är den väldigt tuff. Vi behöver verkligen göra en jättejättebra insats för att kunna ta med oss poäng hem. Det kommer att krävas hårt jobb, Mjällby är ett lag som jobbar otroligt hårt och vi behöver möta upp dem i det.

Två nyförvärv med i truppen. Vilken injektion tror och hoppas du att det kan ge?

– Förhoppningen är ju att de ska ge oss energi. De har bra kvalitéer och energi båda två och jag hoppas det kan smitta av sig på de andra spelarna i laget. Det känns bara positivt.

Vad krävs för tre poäng imorgon?

– Att vi gör en så gott som perfekt insats där vi sitter ihop i vårt försvarsspel. Vi ska vara kompakta och svåra att tränga igenom. Det krävs att vi är mer effektiva när vi får våra lägen. Funkar allt det där så kommer vi att få med oss poäng hem, avslutar Andreas Holmberg.

Truppen

Truppen mot Mjällby AIF Alfie Whiteman, Gustav Granath, Sean Sabetkar, Joe Gyau, Oscar Wallin, Sebastian Ohlsson, Johan Bertilsson, Dijan Vukojevic, Erik Lindell, Daniel Krezic, Gustaf Lagerbielke, Rasmus Örqvist, Anton Kralj, Omar Faraj, Elyas Bouzaiene, Adam Carlén, Adhavan Rajamohan och Jeff Gal.

Ej tillgängliga spelare: Ronald Mukiibi, Diego Campos (avstängd), Christos Gravius, Justin Salmon och Nikola Djurdjic.

Praktisk information

Matchen börjar kl. 17:30 och spelas på Strandvallen i Hällevik, Sölvesborgs kommun.

Du som ska se matchen på plats hittar det mest nödvändiga på den här sidan.

Du som inte har möjlighet att vara på plats kan som vanligt se matchen live på Discovery+.
Om du tecknar ditt abonnemang via den här länken går en del av kostnaden till Degerfors IF.