Inför Malmö FF borta: ”Vi måste räkna med att Varberg vinner ”

Idag ska vi fullborda det som inte var möjligt. Vi har nått slutet på Allsvenskan 2022 och idag ställs Degerfors IF mot Malmö FF på Eleda stadion i omgång 30. En poäng bör räcka för att Rö’vitt ska spela i Allsvenskan 2023, men laget går som alltid för tre poäng.

Degerfors IF stannar kvar i Allsvenskan vid följande scenarier:

1. Degerfors vinner mot Malmö
  2. Degerfors spelar oavgjort mot Malmö och Varberg lyckas inte hämta in målskillnaden på tio mål mot Sirius.
  3. Degerfors förlorar mot Malmö och Varberg förlorar eller spelar oavgjort mot Sirius.

Lagkapten Sebastian Ohlsson inför avgörandet.

29 matcher spelade och en kvar av Allsvenskan 2022. Vad har du för tankar om säsongen?

– Det har varit två olika ansikten på den här säsongen. En första halva som är bedrövlig rent poäng- och prestationsmässigt. Den andra halvan är en bra halva. Vi har tio raka utan förlust nu och det är det som räddar upp säsongen. Vi har satt oss i ett bra läge med tanke på de första 15 matcherna, säger Sebastian Ohlsson.

Vad är skillnaden om du jämför första halvan av säsongen med den andra halvan?

– Försvarsspelet är den stora skillnaden. Under den andra halvan är det ingen match som sprungit iväg och vi förlorat med flera mål. Alla matcher lever in i det sista. Ju fler matchen man spelar och tar poäng i ju bättre självförtroende får man. Att kliva in i en match med bra självförtroende är ju betydligt bättre än det motsatta. Vi vågar mer nu än förut.

Vad krävs för att ta poäng idag?

– Malmö borta är kanske den tuffaste matchen på hela säsongen. Vi måste gå ut, ta det som en vanlig match och försöka vinna. Vi får inte hoppas för mycket på Sirius utan vi måste räkna med att Varberg vinner den matchen. Det kommer krävas mycket spring från vår sida. Vi ska vara stabila bakåt och inte släppa till för mycket målchanser. Vi ska sätta de lägen som vi får.

Vad har du för tankar på förhand om matchen idag?

– Malmö kommer säkert att trycka på i början. Det är deras hemmaplan, de är revanschsugna och vill avsluta snyggt. Vi måste vara beredda på att de kommer ösa på inledningsvis. Vi har spelat bra mot Häcken och AIK borta, så vi ska kunna göra det idag med. Kommer vi ur deras förstapress så kan vi få bra lägen, sedan tar vi det därifrån, avslutar Sebastian Ohlsson.

Truppen

Truppen mot Malmö FF: Alfie Whiteman, Gustav Granath, Sean Sabetkar, Joe Gyau, Sebastian Ohlsson, Diego Campos, Johan Bertilsson, Dijan Vukojevic, Christos Gravius, Erik Lindell, Gustaf Lagerbielke, Rasmus Örqvist, Anton Kralj, Omar Faraj, Elyas Bouzaiene, Adam Carlén, Justin Salmon och Jeff Gal.

Ej tillgängliga/skadade/utanför truppen: Ronald Mukiibi, Oscar Wallin, Daniel Krezic, Albin Mörfelt, Adhavan Rajamohan, Filip Järlesand och Nikola Djurdjic.

Här hittar du som är på plats i eftermiddag all nödvändig information.

Matchen spelas på Eleda Stadion i Malmö med avspark kl. 15:00.
Eleda Stadion är en kontantfri arena. Biljetter hittar du här.

Bortakort prickas av vid inträdet. Eleda Stadion öppnar 90 minuter före avspark. Biljetten skriver du ut eller tar med digitalt. Inpassering sker vid ingång E.

Du som inte har möjlighet att vara på plats kan som vanligt se matchen live på Discovery+.
Om du tecknar ditt abonnemang via den här länken går en del av kostnaden till Degerfors IF.