Inför Kalmar FF borta: ”Vi kommer aldrig nöja oss med hedersamma förluster”

Efter en prestationsmässigt underkänd match senast på Behrn Arena går ett taggat Bruket för tre poäng på Guldfågeln Arena. Imorgon ska misstagen utebli och laget hoppas kunna visa sig från sin bästa sida i den småländska vårsolen.

Kalmar FF har hittills skrapat ihop tre poäng på de två inledande matcherna. I premiären åkte de på en uddamålsförlust mot Malmö och i omgång två körde man över Varberg på bortaplan med 0-3. I och omkring laget finns två Degerfors-bekanta i form av Axel Lindahl, som både både bidrog till det allsvenska avancemanget 2020 och till att Bruket höll sig kvar i vintras. Storforssonen Stefan Larsson, som mellan år 2000 och 2006 stod för 133 matcher i Degerfors, är assisterande tränare i laget.

Det är ett minst sagt revanschsuget Degerfors som under lördagen sätter sig på bussen och åker ner mot sydostkusten. Med två förluster i ryggen där prestationerna varierat, vill man inget annat än ta tre poäng på Guldfågeln Arena. Allra mest revanschsugen kanske Degerfors pålitlige mittfältsdirigent Christos Gravius är.

I inledningen av förra säsongen hade ni knappt haft ett skott på mål de två inledande matcherna, nu har ni gjort två mål och haft en uppsjö med ramträffar och farliga lägen. Trots två förluster så känns ni betydligt hetare än för ett år sedan, håller du med om det?

– Precis, vi skapar ju väldigt mycket mer och det hade inte känts bra om vi inte lyckats skapa någonting. Nu har vi många väldigt bra chanser i båda matcherna och borde ha tagit någon poäng. Sen finns det delar i spelet som vi inte är nöjda med och vi måste upp i våra prestationer allihop för att kunna ta poäng, säger Christos Gravius.

Du har assisterat till alla Degerfors mål så här långt. Det är riktigt fina framspelningar dessutom.

– Det är klart det är kul att inleda med två assist, men det är synd att det inte lett till några poäng för oss bara, men det kommer.

Vad är det som funkat bra respektive mindre bra?

– Om man bortser från första 20 mot Djurgården så tar vi ju tag i matchen och spelar vårt spel med mycket bollinnehav, rörelse och energi. Så som vi vill spela. Mot Häcken var det tvärtom och vi tog inga löpningar. Det måste vi rätta till. Vi får inte bjuda in motståndarna till enkla lägen heller.

Vad är det som behöver klaffa mot Kalmar?

– Det mesta. Vi möter ett Kalmar som är bra på mycket. De har mycket bollinnehav, bra individuella spelare. Men vi är också ett bra lag och det ska vi visa imorgon. Vi ska gå in och ta tag i matchen direkt och visa att det är vi som ska ta tre poäng.

Ni åker ner till Småland redan idag, hur stor fördel är det att inte ha bussresan direkt i benen innan man ska spela match?

– Det är skönt faktiskt. Det är en lång resa, så det är klart att det sätter sig i benen. Det är skönt att få vila lite, äta bra och kunna ladda upp på ett bra sätt.

Hur är känslan i laget?

– Trots att vi förlorat två matcher så är det ändå en skön känsla. Vi tror på det vi gör och vi ska bara fortsätta. Som sagt, vi har skapat många lägen och vi ska bara se till att göra mål på dem. Det kommer att komma. Vi kommer aldrig nöja oss med hedersamma förluster, i den här serien räcker det inte med halvdana prestationer utan vi måste upp på högsta nivå för att kunna ta poäng i varje match, avslutar Christos Gravius.

Truppen

Tillgängliga spelare: Alfie Whiteman, Ronald Mukiibi, Sean Sabetkar, Joe Gyau, Sebastian Ohlsson, Diego Campos, Johan Bertilsson, Dijan Vukojevic, Christos Gravius, Erik Lindell, Daniel Krezic, Rasmus Örqvist, Adam Carlén, Justin Salmon, Adhavan Rajamohan, Jeff Gal och Nikola Djurdjic.

Ej tillgängliga spelare: Gustav Granath, Oscar Wallin, Anton Kralj, Abdelrahman Saidi och Jakob Andersson.

Praktisk information

Avspark sker söndag den 17 april kl. 15:00 på Guldfågeln Arena i Kalmar. Biljetter till matchen köps på Kalmar FF:s biljettsida.

Läktaren för bortasupportrar är placerad på den norra sidan av Guldfågeln Arena, även kallad Borta Stå. Det finns flera toaletter samt kiosk i direkt anslutning till borta stå. Biljettkassor finns i nordöstra hörnet av arenan som öppnar 1 timme innan matchstart. I biljettkassorna kan du betala med kontokort eller Swish. Arenan är helt kontantfri.

Matchen sänds som vanligt på Discovery+.
Om du tecknar ditt abonnemang via den här länken går en del av kostnaden till Degerfors IF.