Inför IK Frisco hemma: ”Det krävs precis samma inställning och hårda arbete som sist”

Efter det mycket fina insatsen senast mot IK Rössö, kliver Degerfors IF imorgon in i omgång 14 av Division 1 Norra Götaland. För motståndet står blåvita IK Frisco från Herrljunga och det är minst sagt viktiga poäng som står på spel.

Degerfors IF kommer som tidigare nämnt från en otroligt stark seger hemma mot IK Rössö Uddevalla i lördags. Serieledarna fick lämna Stora Valla utan några poäng och segern gjorde att avståndet ner till tabellsjuan Trollhättan ökade.

Endast topp 6 i serien får stanna kvar i division 1 och Degerfors befinner sig på kvalplatsen. I tabellen ligger IK Rössö, Lödöse Nygård, Örebro SK, Hertzöga och Ljungskile före. Degerfors har hittills tagit sex vinster, fyra oavgjorda och tre förluster, vilka har genererat totalt 22 poäng. En helt klart godkänd poängskörd, men huvudtränare Lina Mattsson är inte nöjd utan hoppas på ytterligare poäng imorgon.

Riktigt fin insats mot serieledarna Rössö senast. Hur skön var den segern?

– Ja det var en skön seger och ett bevis på att vi står upp bra även mot topplagen i serien. Tjejerna visade på träningarna under förra veckan att de var sugna på att komma igång med matcher igen efter sommaruppehållet, säger Lina Mattsson.

Vad fungerade bra i matchen och vad finns det att slipa mer på?

– Vi gjorde precis det vi hade pratat om i vårt försvarsspel och vi jobbade hårt i 90 minuter. Stundtals hade vi ett fint anfallsspel, men det är också där vi har lite att jobba på.

Vilken effekt får en sån vinst på laget? Ser du till exempel ett ökat självförtroende eller mer spelglädje på träningarna?

– Så klart att man får självförtroende av att vinna mot serieledarna och det är kul att se glädjen hos tjejerna efter slutsignalen. Men vi vet vad vi kan så för oss var det inte jätteöverraskande att vi vann.

Hur har ni förberett er inför matchen mot IK Frisco imorgon?

– Vi har tränat på bra och har kunnat förbereda oss på bästa möjliga sätt. Tjejerna är taggade på att spela match igen.

Vad krävs för att ta tre poäng i morgondagens match?

– Det krävs precis samma inställning och hårda arbete som mot Rössö. Det är en jämn serie, vilket också syns i tabellen, så varje match är lika viktig och man måste vara precis lika förberedd och taggad oavsett motstånd. Hårt försvarsarbete, fortsätta med det fina spelet vi stundtals visade upp sist och ett riktigt hårt jobb från tjejerna så ska vi göra allt för att ta tre poäng igen.

Truppen

Tillgängliga spelare: Anna Zander, Maja Mohlin, Sofie Petri, Jessica Axelsson, Ida Mattsson, Wilma Holgersson, Kathlene Fernström, Anna Jansson, Emma Tryggvesson, Ida Henriksson, Maja Edlund, Elin Lindbäck, Josefine Sjöholm, Erica Ericsson, Rebecca Stålhammar och Moa Ivansson,

Matchen börjar kl. 13:00 och spelas på Stora Vallas C-plan (OBS! Inte A-plan).
Entrén öppnar cirka en timme innan avspark och inträdet kostar 50 kr. Alla faciliteter, så som kiosker och toaletter, på Stora Valla är öppna som vanligt. Till den här matchen går det inte att streama matchen via Spiideo.

Tack till våra årskortsinnehavare!

Conny Svensson, Nicklas Neuman, Håkan Lennartsson, Patrik Werner, Nicklas Eriksson, Mayvor Åsbom, Anette Blom, Henrik Strömlund, Charlotte Silverhjelm, Hugo Forsberg, Mats Brohagen, Gudrun Nilsson, Herman Carlsson, Inga Maj Sundqvist, Ulf Werner, Anna Sundqvist, Stig Ove Nilsson, Fredrik Rakar, Carolina Hamberg, Lars Weman, Bengt Arne Olsson, Liselott Wahlström, Dan Ackefur, Mattias Hermansson, Kristina Olsson, Kennet Karlsson, Börje Söderström, Liselotte Evaldsson, Håkan Lennartsson, Åke Persson, Tommy Kihl, Robert Johansson, Siv Mattsson, Liselotte Evaldsson, Per Mattsson, Olof Andersson, Henrik Lilja, Roger Werner, Johan Rosenqvist, Annelie Rosenqvist, Rikard Werner, Anders Larsson, Andreas Friman Zetterman, Johan Wargclou, Anneli Zander, Tomas Zander, Andreas Björk, Sigvard Bengtsson, Lina Gustafsson, Sofie Dahlin, Anette Karlsson, Sebastian Hammertoft, Johan Wase, Muris Beslagic, Jessica Axelsson, Michael Ivansson, Pierre Barsoma, Monica Karlsson, Carolina Nyberg-Höglander, Anders Bolinder, Ebba Henriksson, Lars Henriksson, Kerstin Henriksson, Maria Holgersson, Lars Bratt, Aulikki Tryggvesson, Kjell Tryggvesson, Per Damm, Annapia Skoda och Ralf Edström.

Vill du också bli årskortsinnehavare?
Swisha 400 kr till 123 395 18 11. Ange ”damlaget” i betalningen.