Inför IFK Värnamo hemma: ”En viktig match som vi ser fram emot att spela”

Efter en minst sagt annorlunda säsong så har vi nästan kommit till slutet av Allsvenskan 2022 när det bara återstår två omgångar. Först ut för Degerfors IF är den otroligt viktiga matchen mot IFK Värnamo hemma på Stora Valla.

Degerfors kommer till matchen med nio förlustfria matcher i bagaget. Spelet mot Helsingborg i söndags var kanske inte särskilt smickrande, men laget visade ändå styrka genom att plocka tre poäng och avgöra med matchens sista spark. De tre poängen förenklade den långa hemresan från Helsingborg i höstmörkret och segern gav Degerfors en kvalplats, i sämsta fall. Varberg ligger just nu på kvalplatsen med totalt 28 inspelade poäng. Degerfors ligger precis ovan på 29 poäng och sju måls bättre målskillnad. Varberg går om Degerfors om de lyckas plocka fler poäng än vad Degerfors gör. Skulle lagen hamna på samma poäng behöver Varberg hämta in sju mål för att kliva upp ovanför Degerfors.

IFK Värnamo har gjort en fin säsong och kunde säkra allsvenskt spel 2023 redan i förra omgången via 1-1 hemma mot IFK Norrköping. Marcus Antonsson är den spelaren i laget som sticker ut allra mest med sina 20 mål. Värnamo ligger just nu på en 10:e-plats och kommer med största sannolikhet komma till Stora Valla med intentionerna att störa Degerfors kamp för att hålla sig kvar på säker mark.

Jeff Gal har vaktat stolparna sedan Alfie Whiteman skadade sig i matchen mot AIK och han ser fram emot en folkfest på Stora Valla i eftermiddag

Nio förlustfria matcher i rad, vad är det som ligger bakom den sviten?

– Jag tror att det handlar mycket om att vi har ett helt annat fokus inför matcherna nu. Två av de stora sakerna är att vi fokuserar mycket på att hålla ihop som lag och på vårt försvar. Vi släpper inte igenom våra motståndare och låter dem skapa lika mycket chanser längre. Vi släpper inte in mer än max ett mål i matcherna och vi tar vara på de chanserna som vi får. Fortsätter vi så, så kan vi förlänga den här sviten, säger Jeff Gal.

Ny match idag mot IFK Värnamo, vad har du för tankar inför den?

– Jag ser fram emot att får spela matchen. Vi vet att det är mycket som står på spel och kan vi komma ut med hög intensitet och den hunger som vi haft i de senaste matcherna, så kommer det bli en väldigt bra match. En viktig match som vi alla ser fram emot att spela.

Hur viktig skulle du säga att den är?

– Den här matchen betyder allt just nu. Vi vet att tre poäng är otroligt viktigt. Vi kan inte påverka hur det går i de andra matcherna, men så länge vi tar tre poäng så har vi en bra chans att hänga kvar utan kval.

Hur mycket betyder supportrarna i en sådan här match?

– Fansen betyder allt. Vi hoppas att så många som möjligt är på plats på läktarna och stöttar oss i eftermiddag. Supportrarna ger oss energi och utan dem blir det väldigt tufft. Vi hoppas att det blir mycket publik på Stora Valla.

Vilka blir nycklarna för att ta tre poäng mot Värnamo?

– Om vi tar tillvara på de chanserna som vi får så har vi mycket goda chanser att få med oss tre poäng, avslutar Jeff Gal.

Truppen

Truppen mot IFK Värnamo: Alfie Whiteman, Gustav Granath, Sean Sabetkar, Sebastian Ohlsson, Diego Campos, Johan Bertilsson, Dijan Vukojevic, Christos Gravius, Erik Lindell, Gustaf Lagerbielke, Rasmus Örqvist, Anton Kralj, Omar Faraj, Elyas Bouzaiene, Adam Carlén, Justin Salmon, Jeff Gal och Nikola Djurdjic.

Ej tillgängliga: Ronald Mukiibi, Joe Gyau, Oscar Wallin, Daniel Krezic Albin Mörfelt, Adhavan Rajamohan och Filip Järlesand.

Praktisk information

Avspark 15:00 och etréerna öppnar som vanligt 90 minuter innan, det vill säga 13:30.
Biljetterna hittar du som vanligt på degerforsif.ebiljett.nu.

Du som inte har möjlighet att vara på plats kan som vanligt se matchen live på Discovery+.
Om du tecknar ditt abonnemang via den här länken går en del av kostnaden till Degerfors IF.