Inför IFK Norrköping hemma: ”Ska vara tydligare och ännu bättre i vår speluppbyggnad”

Imorgon gör Degerfors IF upp med IFK Norrköping om tre poäng i den trettonde omgången av Allsvenskan.

Degerfors IF lyckades inte bärga några poäng i Göteborg i måndags heller. Den skrala poängskörden gör att laget placerar sig näst sist i tabellen med totalt sju poäng. Ett underkänt facit och det är hög tid att börja skörda poäng om man ska lämna nedflyttningsplatsen. Inför matchen mot Norrköping blir det ett fåtal justeringar i truppen. Varken Joe Gyau eller Christos Gravius kommer till spel eftersom de varnades mot ”Blåvitt” och således är avstängda. In i truppen kommer Dijan Vukojevic och Oscar Wallin som är tillbaka efter skador.

IFK Norrköping har inte imponerat särskilt mycket under de 12 omgångarna som spelats av Allsvenskan. Laget parkerar på en elfteplats i tabellen och har tagit 15 poäng. Senast förlorade man hemma på Platinumcars Arena mot Sirius med 0-1, vilket sannolikt inte var ett resultat man hade räknat med. I Norrköping finns framför allt ett bekant ansikte i Jacob Ortmark, som fanns med i det Degerfors IF som 2020 tog sig upp i Allsvenskan.

Degerfors tränare Andreas Holmberg var inte nöjd med insatsen mot Göteborg, men tror att laget har goda möjligheter att ta tre poäng imorgon om man får ordning på speluppbyggnaden.

Vad har ni slipat på i veckan?

– Vi hade ju match i måndags följt av återhämtningsträning för de som startade och spelade mot Göteborg. Vi tryckte på med lite fotbollsfys för de som inte spelade och idag har vi jobbat med helheten och vår matchplan mot Norrköping, säger Andreas Holmberg.

Det såg stundtals bra ut mot Göteborg, inte minst under en period i den första halvleken där ni ägde matchbilden. Finns det någonting att ta med sig från matchen i måndags?

– Absolut, precis som du säger så tycker jag att vi har ett ganska bra bollinnehav. Sedan jag tycker att vi tappar alldeles för mycket boll i vår speluppbyggnad och det blir till slut matchavgörande. Jag tycker också att vi är uddlösa framåt, så att jag ser framför allt saker vi kan skruva på och göra bättre än vad jag ser att vi gjort bra i matchen. Vi är inte nöjda med hur vi genomför matchen utan vi behöver göra ännu bättre prestationer för att kunna ta poäng i den här serien. Framför allt i bortamatcher. Vi tar med oss lite grann, men vi ska skruva på en hel del.

Hur är läget i truppen?

– Vi har avstängningar på Joe Gyau och Christos Gravius. Annars är det väl fortsatt Ronald Mukiibi och Jakob Andersson som inte är tillgängliga. Dijan Vukojevic och Oscar Wallin är tillbaka i truppen också.

Tankar om matchen mot Norrköping?

– Spännande match mot ett bra lag. Ett lag som vill spela fotboll och vi kommer att göra allt för att ta tre poäng. Det är det som räknas just nu. Vi kommer att kämpa för att vinna.

Vad krävs för tre poäng?

Mycket. Det krävs att vi sätter vårt försvarsspel på ett riktigt bra sätt och att vi är ännu tydligare och framför allt bättre i vår speluppbyggnad än vi var sist. Vi måste vara vassare i den sista tredjedelen. Helheten behöver stämma för att ta poäng och vinna matcher i den här serien, avslutar Andreas Holmberg.

Truppen

Truppen mot IFK Norrköping Alfie Whiteman, Gustav Granath, Sean Sabetkar, Oscar Wallin, Sebastian Ohlsson, Diego Campos, Johan Bertilsson, Dijan Vukojevic, Erik Lindell, Daniel Krezic, Rasmus Örqvist, Anton Kralj, Abdelrahman Saidi, Adam Carlén, Justin Salmon, Adhavan Rajamohan, Jeff Gal och Nikola Djurdjic.

Ej tillgängliga spelare: Ronald Mukiibi och Jakob Andersson.

Avstängda spelare: Joe Gyau och Christos Gravius.

Praktisk information

Matchen börjar kl. 17:30 och entréerna öppnar redan 16:00. Kom gärna ner och njut av någonting att äta och dricka innan matchen.

Entrén som gäller för hemmapubliken är huvudentrén. Biljett köper du enklast via degerforsif.ebiljett.nu. I skrivande stund finns endast ståplatsbiljetter kvar till matchen. Bortasupportrar hänvisas till den västra entrén mot Letälven.

Du som inte har möjlighet att vara på plats kan som vanligt se matchen live på Discovery+.
Om du tecknar ditt abonnemang via den här länken går en del av kostnaden till Degerfors IF.