Inför IFK Norrköping borta: ”Ska fortsätta vara starka bakåt”

Imorgon är det dags för omgång 17 av Allsvenskan och vårt röd-vita lag beger sig till Norrköping för att försöka ta tre poäng. Till matchen åker en trupp bestående av 19 spelare, där enda skillnaden jämfört med förra omgången är att även Oscar Wallin ingår i truppen.

Degerfors tog en mycket efterlängtad trepoängare hemma mot Kalmar FF i lördags. En seger som gav både mersmak och andrum, då laget lämnade jumboplatsen och klev upp på kvalplats. Rasmus Örqvist fick redan i den sjätte matchminuten göra sitt första mål i den röd-vita tröjan. Mål nummer två gjordes av Dijan Vukojevic sisådär en timme senare. De båda herrarna assisterade dessutom varandra till målen. Laginsatsen präglades av hårt slit och ett starkt försvarsspel som inte tillät Kalmar att skapa särskilt mycket i den sista tredjedelen av planen. Vinsten gjorde att Degerfors nu står på elva poäng och eftersom Värnamo överraskande bortaslog Hammarby tidigare i veckan, är det fem poäng upp till säker mark.

Fem poäng upp i tabellen finns lördagens motståndare, IFK Norrköping. Ett lag som Degerfors spelmässigt utmanövrerade för några veckor sedan på Stora Valla, men matchen slutade alltjämt 1-1 efter att Justin Salmon kvitterat i slutsekunderna. Norrköping har sedan dess gjort sig av med tränaren Rikard Norling och arbetar febrilt med att hitta en ersättare. Det går onekligen tungt just för ”Peking”, som inte vunnit sedan den 15 maj. Deras senaste match slutade i en 2-0-förlust borta mot IFK Göteborg på Gamla Ullevi, där man inte saknade chanser.

Degerfors tränare Tobias Solberg förutspår en tuff match mot ett revanschsuget Norrköping imorgon.

Efterlängtad vinst senast mot Kalmar. Vad tar du med dig från den matchen?

– Vi gör en bra match och vi lägger ner ett oerhört hårt jobb tillsammans, som ett lag. Vi får otroligt bra stöd här på Stora Valla också, ska tilläggas. Vi jobbar kopiöst för att försvara oss, vilket är viktigt i alla matcher men kanske extra viktigt mot Kalmar, för att hålla tätt och inte spricka upp. Vi lyckas dessutom göra två mål på Kalmar, det är det inte många som gör. Två fina mål dessutom. Ett efter en rensning där vi går på genombrott och ett på kontring, säger Tobias Solberg.

– Vår matchplan var väl egentligen att ha lite mer boll och inte behöva lägga all energi i försvarsspelet. Det sliter på kroppen när vi får försvara oss så mycket och det var några krampkänningar där på slutet. Det var mycket som var bra men det finns också mycket vi kan göra bättre.

Hur gött var det med tre poäng?

– Riktigt gött. Otroligt skönt. Det var precis det här vi och alla runtomkring behövde för att fortsätta jobba på. Sedan vet vi om läget, det är tufft och det går inte att vara nöjd. Det är bara hårt jobb som gäller och full fokus på Norrköping nu i nästa match, men jätteskönt att ta tre poäng.

Är det någonting särskilt som du känner att ni gör bättre nu jämfört med tidigare under säsongen?

– Försvarsspelet. Vi står och håller upp det bra och blir inte för djupa. Samtidigt vill vi ju gärna ha mer boll men det som såg bra ut senast var vårt försvarsspel och några av våra kombinationer, framför allt på målen som vi gör. Jag är nöjd med killarnas hårda jobb också.

Vad har du för tankar om matchen på lördag och vad krävs för tre poäng?

– Det kommer att krävas mycket. Vi möter ju ett revanschsuget Norrköping som har tre raka förluster, varav de två senaste i dubbelmöte mot Göteborg. Norrköping har väl inte riktigt fått det de förtjänat heller. De har varit bra i båda matcherna mot Göteborg, vars målvakt gör några vassa räddningar nu sist, till exempel. Det finns ju mycket kvalitet framåt i Norrköping och spelare som kan göra fina individuella prestationer. De har en oerhörd spets framåt och det behöver vi vara vaksamma på. Vi ska fortsätta vara starka bakåt och hålla vårt försvarsspel på samma nivå som senast, kanske ett snäpp högre, eftersom det går lite fortare på konstgräs när man flyttar boll. Det krävs att vi flyttar oss snabbare för att täcka ytor och att vi är skickliga med bollen, så att de inte får attackera för mycket, avslutar Tobias Solberg.

Truppen

Truppen mot IFK Norrköping: Alfie Whiteman, Gustav Granath, Sean Sabetkar, Oscar Wallin, Sebastian Ohlsson, Diego Campos, Johan Bertilsson, Dijan Vukojevic, Erik Lindell, Daniel Krezic, Gustaf Lagerbielke, Rasmus Örqvist, Albin Mörfelt, Omar Faraj, Elyas Bouzaiene, Adam Carlén, Justin Salmon, Adhavan Rajamohan, Jeff Gal.

Utanför truppen/ej tillgängliga spelare: Ronald Mukiibi (skada), Joe Gyau (avstängd), Christos Gravius (skada), Anton Kralj (skada), Nikola Djurdjic (skada).

Praktisk information

Matchen börjar kl. 15:00 och spelas på Platinumcars Arena i Norrköping.

Du som ska se matchen på plats hittar det mest nödvändiga på den här sidan.

Du som inte har möjlighet att vara på plats kan som vanligt se matchen live på Discovery+.
Om du tecknar ditt abonnemang via den här länken går en del av kostnaden till Degerfors IF.