Inför IFK Hallsberg – Degerfors IF: ”En match där vi behöver ta tre poäng”

I Division 1 Norra Götaland rullar segertåget Degerfors IF vidare in i omgång 15 när IFK Hallsberg ska besegras på bortaplan. Återigen står viktiga poäng på spel när slutspurten av serien närmar sig och laget ska kriga sig till en plats i serien även 2023.

Förra lördagen stod Degerfors IF för en komfortabel seger hemma på Stora Valla när IK Frisco besegrades med 3-1. Målskyttar var Erica Ericsson, Rebecca Stålhammar och Jessica Axelsson, som gjorde ett mål vardera. Laget hade bud på betydligt fler mål och segern gjorde att man utökade gapet ytterligare ner till den sjundeplats som innebär nedflyttning. Degerfors står kvar på en sjätteplats i tabellen, på samma poäng som Hertzöga men med sämre målskillnad.

Vid vinst imorgon kan ”Degen” klättra upp på en tredjeplats och blanda sig i toppstriden på allvar. IFK Hallsberg har med två vinster, två oavgjorda och tio förluster inkasserat åtta poäng på 14 omgångar och placerar sig näst sist. Huvudtränare Lina Mattsson ser fram emot att ta sig an Hallsberg och förväntar sig en svår match, trots avståndet ner i tabellen.

Tankar om matchen mot IK Frisco i lördags?

– Det var inte en av våra bättre matcher. Vi började i och för sig ganska bra spelmässigt. Sen kroknade vi lite. Vi får vara nöjda med vinsten, säger Lina Mattsson.

Hur är läget i truppen inför slutspurten av serien?

– Stämningen är bra och de två senaste segrarna har gett självförtroende i gruppen. Spelarna är hungriga och ser fram mot kommande matcher.

Vad krävs av spelarna för att vi ska hålla oss kvar i division 1?

– Tror det handlar mycket om inställningen hos spelarna och att vi jobbar hårt under matcherna. Serien är så jämn så bara för att man möter ett lag under oss så betyder inte det att laget är sämre än lag som ligger över oss. Vi måste vara väl förberedda och på tå oavsett motstånd. Sen gäller det också att vi har alla spelare är tillgängliga.

Vad har du för tankar om matchen mot Hallsberg och vad krävs för tre poäng?

– Det är en match där vi behöver ta tre poäng och jag tror att vi kommer att lyckas med det. Det märks på träningarna att tjejerna är taggade. Vi har vårt försvarsspel som fungerar bra och vi blir bättre och bättre i vårt anfallsspel. Fortsätter vi lyckas med det vi gör bra, så åker vi därifrån med vinst, avslutar Lina Mattsson.

Truppen

Tillgängliga spelare: Anna Zander, Linn Berg, Alma Nielsen, Anna Jansson, Ida Mattsson, Jessica Axelsson, Emma Tryggvesson, Josefine Sjöholm, Ida Henriksson, Sofie Petri, Elin Lindbäck, Erica Ericsson, Maja Edlund, Rebecca Stålhammar, Emma Jansson och Moa Ivansson.

Praktisk information

Matchen börjar kl. 14:00 och spelas på Allévallen i Hallsberg.

Tack till våra årskortsinnehavare!

Conny Svensson, Nicklas Neuman, Håkan Lennartsson, Patrik Werner, Nicklas Eriksson, Mayvor Åsbom, Anette Blom, Henrik Strömlund, Charlotte Silverhjelm, Hugo Forsberg, Mats Brohagen, Gudrun Nilsson, Herman Carlsson, Inga Maj Sundqvist, Ulf Werner, Anna Sundqvist, Stig Ove Nilsson, Fredrik Rakar, Carolina Hamberg, Lars Weman, Bengt Arne Olsson, Liselott Wahlström, Dan Ackefur, Mattias Hermansson, Kristina Olsson, Kennet Karlsson, Börje Söderström, Liselotte Evaldsson, Håkan Lennartsson, Åke Persson, Tommy Kihl, Robert Johansson, Siv Mattsson, Liselotte Evaldsson, Per Mattsson, Olof Andersson, Henrik Lilja, Roger Werner, Johan Rosenqvist, Annelie Rosenqvist, Rikard Werner, Anders Larsson, Andreas Friman Zetterman, Johan Wargclou, Anneli Zander, Tomas Zander, Andreas Björk, Sigvard Bengtsson, Lina Gustafsson, Sofie Dahlin, Anette Karlsson, Sebastian Hammertoft, Johan Wase, Muris Beslagic, Jessica Axelsson, Michael Ivansson, Pierre Barsoma, Monica Karlsson, Carolina Nyberg-Höglander, Anders Bolinder, Ebba Henriksson, Lars Henriksson, Kerstin Henriksson, Maria Holgersson, Lars Bratt, Aulikki Tryggvesson, Kjell Tryggvesson, Per Damm, Annapia Skoda, Kjell Hultgren, Gull-Britt Bolinder och Ralf Edström.

Vill du också bli årskortsinnehavare?
Swisha 400 kr till 123 395 18 11. Ange ”damlaget” i betalningen.