Inför IFK Göteborg borta: ”Krävs att vi är påkopplade direkt”

Det har blivit dags för Bruket att kliva in i Allsvenskans tolfte omgång. Imorgon rullar Degerfors IF ner till Västkusten för att möta IFK Göteborg på Gamla Ullevi. Degerfors mönstrar ungefär samma trupp som i matchen mot AIK, den enda skillnaden är att Dijan Vukojevic utgår på grund av skada och Daniel Krezic kommer in.

Degerfors åker till Gamla Ullevi med en fin match hemma mot AIK i ryggen. Laget gjorde den försvarsmässigt starkaste insatsen i år och bortsett från kvitteringsmålet hade AIK stora problem att skapa chanser. Framåt såg det också bra ut. Degerfors hade bud på flera mål och om det inte vore för en storspelande Kristoffer Nordfeldt i AIK-målet hade Degerfors kunnat avgöra i matchens sista sekund. Degerfors ligger i nuläget på en mindre smickrande 15:e-plats i Allsvenskan och har plockat sju poäng på de elva matcherna man spelat. Det börjar dock se ljust ut rent spelmässigt och laget har visat att man har fina kvalitéer i alla delar av laget.

IFK Göteborg huserar på en niondeplats i tabellen. De har på elva matcher inkasserat fem vinster, två oavgjorda och fyra förluster. Göteborg kommer senast från en 2-1-seger borta mot Sirius, där man vände underläge till vinst. Under matchen drog den talangfulle anfallaren Oscar Vilhelmsson på sig ett tredje gult kort och är avstängd mot Degerfors.

IFK Göteborg har blandat och gett hittills under 2022 års upplaga av Allsvenskan och ska kanske betraktas som favoriter i morgondagens drabbning. Degerfors huvudtränare Tobias Solberg säger att det krävs hårt arbete för att ta med poäng hem från Västkusten imorgon.

Fin insats mot AIK i söndags, hur följer ni upp den imorgon?

– Precis, vi gjorde en bra prestation senast. Samtidigt ledde den bara till en poäng och även om AIK är ett bra lag vill vi ju naturligtvis ha mer. Vi kommer att jobba hårt för att komma upp i samma nivå rent prestationsmässigt och om vi gör det kommer poängen att komma. Vi ska vara medvetna om att det är en tuff bortamatch mot ett bra Göteborg, så det krävs hårt arbete. Det kommer att vara tryck och mycket publik och det gäller för oss att komma in i matchen på rätt sätt och ge oss själva chansen att spela fotboll. Vi har studerat Göteborg noga och förberett oss väl, så jag hoppas och tror att vi kommer göra en bra insats, säger Tobias Solberg.

Ni fick beröm för den defensiva insatsen mot AIK, men rent anfallsmässigt såg det också bra ut och ni hade bud på flera mål mot allsvenskans kanske bästa försvar. Vad tänker du om det?

– Jo, men absolut, det handlar ju om att göra mål och det är klart att skapar man chanser så ökar ju möjligheten att göra mål. Sedan borde vi varit lite mer effektiva, men det är klart, att skapa chanser är ju också stärkande. Vi vill ju skapa målchanser i varje anfall men riktigt så enkelt är det ju inte. Jag tycker att det är glädjande att vi kom till så många bra målchanser mot ett så pass bra lag som AIK är.

Vad har ni slipat på i veckan?

– Vi har jobbat vidare med grunderna och förbättrat saker i vårt spel. Samarbetet på planen och lite småjusteringar utifrån Göteborgs sätt att spela som inte skiljer sig sådär jättemycket från AIK:s sätt att spela. Det är ett skickligt lag med mycket rutin och som har en bra energi i sitt spel.

Hur är läget i truppen?

– Läget i truppen är bra. Det är Dijan som tyvärr har en liten känning och är inte med i truppen imorgon. Han gjorde ett väldigt piggt inhopp senast och det är synd att han inte kan vara med. Daniel Krezic kommer in istället i den 18-mannatruppen som åker med ner imorgon.

Vad krävs för tre poäng på Gamla Ullevi?

– Det krävs att vi är påkopplade direkt. Att vi är ödmjuka inför uppgiften och ger oss själva chansen att fortsätta göra det som krävs. Vi ska vara modiga med bollen och ändå ta kloka beslut utifrån matchens skeden. Vi vill ju få matchen till vår fördel och göra våra saker så bra som möjligt. Vi vill vara med i matchen och växa in mer och mer, avslutar Tobias Solberg.

Truppen

Truppen mot IFK Göteborg: Alfie Whiteman, Gustav Granath, Sean Sabetkar, Joe Gyau, Sebastian Ohlsson, Diego Campos, Johan Bertilsson, Christos Gravius, Erik Lindell, Daniel Krezic, Rasmus Örqvist, Anton Kralj, Abdelrahman Saidi, Adam Carlén, Justin Salmon, Adhavan Rajamohan, Jeff Gal och Nikola Djurdjic.

Utanför truppen/ej tillgängliga spelare: Ronald Mukiibi, Oscar Wallin, Dijan Vukojevic och Jakob Andersson.

Praktisk information

Du som ska se matchen på plats hittar all nödvändig information på den här sidan.

Du som inte har möjlighet att vara på plats kan som vanligt se matchen live på Discovery+.
Om du tecknar ditt abonnemang via den här länken går en del av kostnaden till Degerfors IF.