Inför hemmapremiären: ”Vi behöver organisera oss bättre och hålla ihop”

Imorgon är det äntligen dags för Degerfors IF att beträda Stora Vallas nylagda gräsplan och spela den riktiga hemmapremiären. För motståndet står Hammarby, som för närvarande leder Allsvenskan med full pott efter tre spelade matcher.

Hammarby har inlett Allsvenskan 2022 med nio poäng efter matcher mot Helsingborg, Sundsvall och Mjällby och gjort totalt nio mål. Imorgon ställs de dock inför sin hittills tuffaste uppgift när de möter ett taggat Degerfors, med hemmapubliken i ryggen på Stora Vallas nylagda gräsmatta. Degerfors har hittills blandat och gett i inledningen av Allsvenskan, men står allt jämt på noll poäng. Målchanser har funnits och stundtals har det sett bra ut, men utdelningen i form av poäng har uteblivit.

Degerfors kommer till matchen med en ganska svag insats mot Kalmar FF i ryggen och till råga på det så saknas flera spelare till morgondagens hemmapremiär. Förutsättningarna är inte optimala, men det finns ändå optimism och en stark tro på spelet i laget. Wingbacken Joe Gyau ser fram emot morgondagens hemmapremiär.

Hur är känslan i laget?

– Vi håller glöden vid liv och krigar på. Tre tuffa matcher i ryggen som inte genererat några poäng, men det kommer att komma. Det är jag övertygad om, säger Joe Gyau.

Tre förluster mot tre bra lag som förmodligen placerar sig på övre halvan av tabellen när Allsvenska ska summeras i höst. Gör det saken lättare att tänka så eller känner du att en förlust är en förlust, oavsett motstånd?

– För mig är en förlust en förlust oavsett vilka vi spelat mot. Visst är det som du säger att det är hög kvalitet på de lagen som vi mött, men poäng är det som räknas och vi vill vinna varje match oavsett vilka vi möter. Vi tar med de positiva sakerna från matcherna.

Näst flest lyckade dribblingar i hela allsvenskan hittills och många har hyllat dina insatser längs med kanten. Hur känner du själv om dina insatser?

– Jag har kommit in i laget på ett bra sätt och jag bidrar högt upp i banan när vi anfaller. Det vill jag fortsätta bygga på och bidra mer och mer varje match.

Vad behöver ni göra för att ta tre poäng i morgondagens match mot Hammarby?

– Vi behöver vara fokuserade. Det kommer att bli en tuff match och alla måste vara vakna i 90 minuter. Vi behöver organisera oss bättre och hålla ihop, då tror jag att vi löser tre poäng imorgon.

Vad tycker du fungerat hittills och vad har fungerat mindre bra?

– Under matcherna har vi kommit bort lite från den fotbollen som vi har för avsikt att spela. Vi har haft bra stunder under matcherna och skapat en hel del chanser. Det är där vi ska vara hela tiden och spela vårt spel. Inte göra några galna grejer utan spela enkelt och sansat.

Imorgon får ni äntligen får ni spela på Stora Valla med mycket publik och supportrarna i ryggen. Hur känns det?

– Äntligen. Så skönt. Nu får vi äntligen spela på vår hemmaplan med allt vad det innebär. Den nya planen känns jättebra och jag ser fram emot det jättemycket. Det kommer att bli en spännande match, det kan jag lova.

Ni får äntligen spela på riktigt gräs.

– Ja, haha. Jag föredrar riktigt gräs alla dagar i veckan. Vi hade konstgräs på vår gamla arena i Cincinnati men jag gillade det inte, avslutar Joe Gyau.

Truppen

Tillgängliga spelare: Alfie Whiteman, Sean Sabetkar, Joe Gyau, Sebastian Ohlsson, Diego Campos, Johan Bertilsson, Dijan Vukojevic, Erik Lindell, Christos Gravius, Daniel Krezic, Abdelrahman Saidi, Justin Salmon, Adam Carlén, Adhavan Rajamohan, Jeff Gal och Nikola Djurdjic.

Praktisk information

Matchen börjar kl. 19:00. Kom gärna till arenan en stund innan matchen och njut av livemusik i det härliga vädret.

Entrén som gäller för hemmapublik är huvudentrén. Biljett köper du enklast via degerforsif.ebiljett.nu eller på Leva Livet Butik på Medborgargatan 1 i Degerfors.

Matchen sänds som vanligt på Discovery+.
Om du tecknar ditt abonnemang via den här länken går en del av kostnaden till Degerfors IF.