Inför Helsingborg: ”Vi ska köra 100 procent och inte slappna av en enda sekund”

Idag är det en oerhört viktig match på schemat när Helsingborgs IF gästar anrika Stora Valla. Kl. 17:30 är det avspark på Allsvenskans bästa gräsmatta när superviktiga poäng står på spel i botten av den allsvenska tabellen.

Helsingborg kommer till Stora Valla med fem inkasserade poäng på åtta matcher. Trepoängaren kom mot Elfsborg hemma och kryssen kom mot Häcken respektive Djurgården. Poäng mot starka motståndare alltså. Laget har haft ett förhållandevis tufft spelschema och är som nykomlingar säkerligen nöjda med poängskörden. Vid seger för Rö’vitt idag klättrar man förbi Helsingborg i tabellen.

Degerfors IF kommer till dagens match stärkta av en makalöst viktig seger i måndags borta mot GIF Sundsvall. På tio minuter vände laget 2-0-underläge till vinst 2-3. En vinst som var obeskrivligt skön ur många perspektiv. Huvudrollsinnehavare i vändningen var Abdelrahman Saidi som stod för ett helt galet hattrick i matchens slutminuter.

Hattrick i måndags hur kändes det?

– Det kändes riktigt gött! Tre mål och tre poäng. Det var riktigt starkt av oss att vända 2-0 till 2-3 på så kort tid. Det har märkts på träningarna i veckan. Självförtroendet har höjts och det är bara att fortsätta, säger Abdelrahman Saidi.

Hur har segern i måndags märkts av på träningarna?

– Tempot är högre, man gör allt snabbare och springer för varandra. Så fort man tappar bollen springer man direkt för att ta tillbaka den eller tar en frispark. Allt har höjts och det är riktigt bra.

Ser ni det här en vändning?

– Nej, det här är en start. Efter sju matcher fick vi våra första poäng. Vi fick en jävligt sen start men vi är fortfarande med. De andra lagen har förlorat medan vi också har förlorat men de kanske har tagit tre-fyra poäng. Det är en bra start, skitsamma, vi får glömma de här sex förlusterna och fortsätta. Vi är ju med, det är ju inte så att de andra lagen har tio och vi tre, vinner vi så har vi sex poäng och då går vi förbi de andra bottenlagen.

Vad gick igenom huvudet på dig när ni låg under med 2-0?

– Det var många tankar. Men jag tänkte mest fan, skitsamma, det är bara att köra. Vi ligger under med 2-0 och det finns inget att tänka på, det är bara att köra och det var det vi gjorde. Sedan vände vi.

Helsingborg idag, hur går tankarna inför den matchen?

– Vi ska ta tre poäng. Fortsätta skydda målet och jobba för varandra. Vi kommer med en vinst bakom oss och Helsingborg med förlust. De är nykomlingar, vi är inte det. Vi har vår publik här, det kommer att vara fint väder. Vi har en bra gräsmatta.

Vad krävs för tre poäng?

– Att vi fortsätter kämpa så som vi gjorde senaste matchen. Bara för att vi spöade Sundsvall sist så är vi inte klara, vi har mycket kvar att göra. Vi ska köra 100 procent och inte slappna av en enda sekund, avslutar Abdelrahman Saidi.

Truppen

Tillgängliga spelare: Alfie Whiteman, Gustav Granath, Sean Sabetkar, Sebastian Ohlsson, Diego Campos, Johan Bertilsson, Dijan Vukojevic, Christos Gravius, Erik Lindell, Daniel Krezic, Rasmus Örqvist, Anton Kralj, Abdelrahman Saidi, Adam Carlén, Justin Salmon och Adhavan Rajamohan, Jeff Gal och Nikola Djurdjic.

Ej tillgängliga spelare: Ronald Mukiibi, Joe Gyau, Oscar Wallin och Jakob Andersson.

Praktisk information

Matchen börjar kl. 17:30. Kom gärna till arenan en stund innan matchen och njut av nåt att dricka i det fina vädret. I halvtid kommer en presentation av samtliga ungdomslag att äga rum på planen.

Entrén som gäller för hemmapubliken är huvudentrén. Biljett köper du enklast via degerforsif.ebiljett.nu eller på Leva Livet Butik på Medborgargatan 1 i Degerfors.

Du som inte har möjlighet att vara på plats kan som vanligt se matchen live på Discovery+.
Om du tecknar ditt abonnemang via den här länken går en del av kostnaden till Degerfors IF.