Inför Hammarby – Degerfors: ”Krävs att vi sätter vår matchplan till punkt och pricka”

En tuff match väntar Degerfors imorgon när spelarbussen rullar till Stockholm och Tele2 Arena. För motståndet i omgång 19 står Hammarby och för båda lagen står viktiga poäng på spel.

Degerfors kommer till morgondagens match med en oavgjort resultat mot Varberg i ryggen. Något av en missräkning, då många nog hade räknat med att Rö’vitt skulle bärga en trepoängare i söndags. Laget bjöd dock på ett otroligt mål som föranleddes av Gustav Granaths akrobatiska rörelser och fantastiska inlägg till Diego Campos som slog in bollen på volley. Degerfors pressade på en aning mot slutet men lyckades inte få bollen i nät och lagen delade på poängen.

Till matchen mot Hammarby saknas Sebastian Ohlsson som dras med en känning i höft och ljumske. Ohlsson står över matchen av säkerhetsskäl, då tränarna och Sebastian själv gör bedömningen att det är viktigare att han är i form och kan spela mot GIF Sundsvall nästa helg. In i truppen kommer Adam Carlén som var avstängd mot Varberg senast.

Hammarby ligger på en tredjeplats i tabellen och kan vid vinst imorgon sno åt sig serieledningen från Djurgården. En svår motståndare för Degerfors, med andra ord. Tränarduon Andreas Holmberg och Tobias Solberg är överens om att Degerfors behöver komma upp i nivå och sätta sin matchplan för att ta med sig poäng hem till Bruket.

Oavgjort hemma mot Varberg senast. Vad har du för tankar om den matchen?

– Det var en besvikelse både poängmässigt och prestationsmässigt. Vi behöver segrar här på Stora Valla, så att det var tråkigt. Men som matchen såg ut så får man nästan vara nöjd med en poäng. En dålig prestation och den första dåliga prestationen på ganska länge. Då räcker det inte till bättre resultat än så, men sen gör vi en upphämtning sista 20 och är ganska bra. Det tar vi med oss, säger Andreas Holmberg.

Med Varbergs-matchen i åtanke, vad har ni slipat på i veckan för att få bukt med det som inte fungerade?

– Vi har haft en vecka med mycket spel. Mot Varberg var vi inte tillräckligt bra i vårt anfallsspel och hade problem där, så vi har slipat mycket på det. Sedan har det handlat en del om att upprätthålla fysen. Vi har fokuserat mycket på Hammarby med strategier och matchplaner utifrån hur vad vi tror är bästa sättet att få med sig ett bra resultat från Tele2 Arena.

Tankar inför morgondagens match?

– Det är en väldigt svår bortamatch. Det kanske är den svåraste på hela året, så det kommer att bli tufft. Men vi tror att om vi får till det så har vi chans mot alla lag och även Hammarby, så det ska bli en rolig uppgift framför allt. Det är alltid kul att få möta sig med de bästa.

När vi mötte Hammarby senast här på Stora Valla gjorde vi en bra match även om det inte blev några poäng. Går ni tillbaka och analyserar den matchen eller är det två helt andra lag som möts imorgon?

– Ja, lite så är det väl. Det är dessutom ett helt annat underlag där det går betydligt snabbare. Det är klart att det hänt mycket, framför allt i Hammarbys trupp där de har många spelare in sedan den matchen. Inte så mycket att ta med sig från den matchen, men däremot tar vi med oss att vi gjorde en bra prestation mot dem senast och vetskapen om att vi absolut kan rubba dem, säger Tobias Solberg.

Vad krävs för tre poäng mot Hammarby?

– Det krävs att vi sätter vår matchplan till punkt och pricka. Det kommer att vara svårt att kommunicera på planen med tanke på ljudvolymen, så vi behöver vara skickliga där. Vi behöver sätta vårt försvarsspel och samtidigt klara av att ha ett anfallsspel mot Hammarby. Som alltid krävs hårt jäkla jobb och gör vi alla de här delarna så ökar chanserna för oss att plocka med oss poäng från Tele2 Arena, avslutar Tobias Solberg.

Truppen

Truppen mot Hammarby IF: Alfie Whiteman, Gustav Granath, Sean Sabetkar, Joe Gyau, Diego Campos, Johan Bertilsson, Dijan Vukojevic, Christos Gravius, Erik Lindell, Gustaf Lagerbielke, Rasmus Örqvist, Albin Mörfelt, Omar Faraj, Elyas Bouzaiene, Adam Carlén, Justin Salmon, Adhavan Rajamohan, Jeff Gal.

Utanför truppen/ej tillgängliga spelare: Ronald Mukiibi, Oscar Wallin, Sebastian Ohlsson, Daniel Krezic, Anton Kralj och Nikola Djurdjic.

Praktisk information

Matchen börjar kl. 19:10 och spelas på Tele2 Arena i Stockholm.

Biljetter hittar du via den här länken.

Du som ska se matchen på plats hittar det mest nödvändiga på den här sidan.

Du som inte har möjlighet att vara på plats kan som vanligt se matchen live på Discovery+.
Om du tecknar ditt abonnemang via den här länken går en del av kostnaden till Degerfors IF.