Inför Häcken borta: ”Vi måste vara mer effektiva när vi får chanserna”

Det har blivit dags för Degerfors IF att kliva in i den 21:a omgången av Allsvenskan. Efter en skön seger mot jumboplacerade GIF Sundsvall förra veckan, väntar nu en tuff match på Bravida Arena mot serieledarna BK Häcken.

Efter en fin vecka som innehållit både vinst mot Sundsvall och ett säkrat avancemang i Svenska Cupen, väntar nu en riktig värdemätare för Rö’vitt. Degerfors mönstrar en 18-mannatrupp, där Albin Mörfelt och Christos Gravius saknas, till skillnad från senast. Tillbaka i truppen efter skador är Justin Salmon och Adhavan Rajamohan.

En spelare som hamnade i fokus i segermatchen mot Sundsvall var Omar Faraj, som fick göra sitt första mål i den rödvita tröjan.

Vi backar bandet till förra lördagen, ta mig igenom matchen mot Sundsvall.

– Vi börjar ganska bra, sedan får vi straffen mot oss och släpper in 0-1. Därefter får vi jobba igång och jag känner att vi har matchen, vi spelar tryggt, vi har lägen och vi skapar allt. Det kändes som vi hade possession och så får vi in 1-1 efter cirka 30 minuter. Vi kliver ut i andra halvlek och jag ska inte säga totaldominerade, men det kändes som vi dominerade den halvleken och hade fler lägen. Jag hade ju två lägen, lyckas missa ett och göra mål 25 sekunder senare, det var skönt, säger Omar Faraj.

Berätta om målet.

– Sebbe… Sebbe gör en otrolig, jag vet inte vad man ska kalla det… Han drar förbi tre Sundsvallsspelare och så ser jag att det finns en yta på bortre och löper. Han hittar perfekt med bollen in till mig och så har jag öppet mål. Som tur är så går det inte att missa det målet. Det var otroligt skönt och man kunde se det på hur jag firade också. Jag försökte vara lugn men det gick det inte.

Hur är läget i truppen?

– Läget är bra och det är en bra stämning. Vi har bra personligheter i laget som gör att gruppen mår bra och inte går och deppar runt. Jag skulle säga att vi har många personer med en positiv aura i laget som hjälper. Det är extra bra stämning nu efter att vi vann senast.

Tankar inför matchen idag?

– Det blir en tuff match. Häcken borta, de ligger etta, men vi får gå in och göra en bra match. Vi gjorde en bra match mot Hammarby men sumpade alla chanser, så någonstans vet vi att vi kan. Vi måste vara mer effektiva när vi får chanserna, avslutar Omar Faraj.

Truppen

Truppen mot BK Häcken: Alfie Whiteman, Gustav Granath, Sean Sabetkar, Joe Gyau, Sebastian Ohlsson, Diego Campos, Johan Bertilsson, Dijan Vukojevic, Erik Lindell, Gustaf Lagerbielke, Rasmus Örqvist, Omar Faraj, Elyas Bouzaiene, Adam Carlén, Justin Salmon, Adhavan Rajamohan, Jeff Gal och Nikola Djurdjic.

Utanför truppen/skador/avstängningar: Ronald Mukiibi, Oscar Wallin, Christos Gravius, Daniel Krezic, Anton Kralj och Albin Mörfelt.

Praktisk information

Matchen börjar kl. 15:00 och spelas på Bravida Arena. .Du som ska se matchen på plats hittar det mest nödvändiga på den här sidan. Biljetter till matchen hittar du här.

Du som inte har möjlighet att vara på plats kan som vanligt se matchen live på Discovery+.
Om du tecknar ditt abonnemang via den här länken går en del av kostnaden till Degerfors IF.