Inför GIF Sundsvall borta: ”Man är taggad och vill revanschera sig”

Imorgon kväll kliver Rö’vitt ut på NP3 Arena i Sundsvall för att bärga den första trepoängaren i Allsvenskan. Efter sex raka förluster har laget ägnat veckan som varit åt att träna hårt, justera och förändra för att få bukt med de saker som inte fungerat på planen.

Degerfors åker de knappa 50 milen till Sundsvall under söndagen för att på plats kunna förbereda sig så bra som möjligt. Matchen är viktig för Degerfors ur många perspektiv, men kanske främst för att man ställs mot en bottenkollega som man vid vinst kan lämna över jumboplatsen till. GIF Sundsvall har till morgondagens match en vinst och fem förluster, på de sex första omgångarna i bagaget. Senast förlorade laget hemma mot AIK med 0-2. Lagets hittills enda seger kom den 20 april då man besegrade Kalmar FF med 1-0 hemma. Sundsvall ligger näst sist i Allsvenskan med -10 i målskillnad.

Degerfors IF präglas just nu av revanschlust och vilja. Spelarna är fullt fokuserade på att ta tre poäng i morgondagens drabbning och resultaten till trots, så är stämningen i truppen god. Att kasta in handduken efter sex omgångar finns inte på världskartan för spelarna som ska göra allt för att börja plocka poäng och jobba stenhårt för spel i Allsvenskan även 2023. En som är fast besluten om att se till att Degerfors börjar klättra i tabellen är passningsgeniet Christos Gravius.

Viktig match imorgon, hur är känslan inför matchen?

– Man är taggad och vill revanschera sig, speciellt efter den senaste matchen mot Elfsborg. Vi är taggade och redo, säger Christos Gravius.

Hur har ni förberett er i veckan?

– Vi har pumpat in energi i gruppen och taggat till ordentligt. Vi har jobbat en del med grunderna i vårt spel. Vi känner oss redo för Sundsvall och glömmer det som har varit. Nu är det ny match. Det är bara att gå ut och köra.

Hur gör ni för att ställa om mentalt och ladda för ny match?

– Det är klart att resultaten från de här sex föregående matcherna har tagit på en, så är det. Men samtidigt är det 24 matcher kvar, det går inte att lägga sig ner och dö. Vinner vi imorgon är vi på samma poäng som Sundsvall och det kan vända fort det här.

– Vi har ju visat att vi kan spela på den här nivån. Vi är ett bra lag och vi vet att vi kan spela fotboll. Kommer vi upp i nivå kan vi slå vilket lag som helst i Allsvenskan. Vi ska spela ett spel som passar oss, men göra det enklare. Vi ska inte släppa in några tidiga mål.

Hur skönt hade det varit med tre poäng imorgon?

– Det hade varit fantastiskt skönt. Man längtar efter en vinst och vi ska ta tre poäng i Sundsvall. Det finns inget annat, så enkelt är det, avslutar Christos Gravius.

Truppen

Tillgängliga spelare: Alfie Whiteman, Gustav Granath, Sean Sabetkar, Sebastian Ohlsson, Diego Campos, Johan Bertilsson, Dijan Vukojevic, Christos Gravius, Erik Lindell, Daniel Krezic, Rasmus Örqvist, Anton Kralj, Abdelrahman Saidi, Adam Carlén, Justin Salmon och Adhavan Rajamohan och Jeff Gal.

Ej tillgängliga spelare: Ronald Mukiibi, Joe Gyau, Oscar Wallin, Jakob Andersson och Nikola Djurdjic, som är avstängd efter ett rött kort i den senaste matchen.

Praktisk information

Matchen börjar kl. 19:00. Sektionen på NP3 Arena som gäller för Degerfors-supportrar är Sektion S. Biljett köper du via den här länken.

Matchen sänds som vanligt på Discovery+.
Om du tecknar ditt abonnemang via den här länken går en del av kostnaden till Degerfors IF.