Inför Elfsborg borta: ”Krävs disciplin i försvaret och ett hårt jobb”

Imorgon kväll spelar Degerfors IF mot Elfsborg på Borås Arena. Det är dags för omgång 26 av Allsvenskan och vid seger kommer Rö’vitt att peta ner Varberg på kvalplatsen, då de båda lagen i skrivande stund har samma målskillnad.

Degerfors kommer till matchen med en ganska tafatt insats hemma mot Sirius i ryggen. Matchen blev inte vad något av lagen hade hoppats på och googlar man finlir får man inte upp Degerfors IF – IK Sirius som sökresultat. Oavsett, så fick Degerfors hålla nollan, försvarsspelet såg bra ut och den förlustfria sviten kan konstateras förlängd. Hela sju raka matcher (med cupmötet med Huddinge inräknad) utan förlust och tredje nollan för säsongen. Inte fy skam, även om tre poäng naturligtvis hade varit att föredra för att rycka ifrån Helsingborg i bottenstriden. Degerfors åker till Borås utan både Gustav Granath och Rasmus Örqvist, som är avstängda efter tre gula kort.

Elfsborg har blandat och gett i år, vilket nio vinster, nio oavgjorda och sju förluster skvallrar om. Elfsborgs lagmaskin frontalkrockade en aning i förra omgången då man föll hemma mot Kalmar FF med 0-2. Laget huserar ändå på säker mark och har kvalitet på varenda position. Laget har annars en fin form med fyra vinster på de fem senaste matcherna och placerar sig på en sjundeplats i tabellen.

Degerfors mittbackskugge Gustaf Lagerbielke är, som alla vet, utlånad från Borås-laget till Degerfors och har gjort det otroligt bra i den rödvita tröjan. Han om någon ser fram emot morgondagens drabbning.

Tankar om Siriusmatchen i lördags?

– Jag tycker vi börjar helt ok. Vi kontrar på dem ganska bra men sedan har inte den sista passningen riktigt kvaliteten att vi kommer till några vassa lägen. De har väl egentligen inte så mycket mer än en hörna och en kontring på en av våra hörnor. Det kändes som att 0-0 var ett ganska rättvist resultat. Skönt att hålla nollan igen och det såg bra ut försvarsmässigt. Vi vet att när det kommer lägen så sätter vi dit dem, säger Gustaf Lagerbielke.

Vad tar man med sig från en sådan match?

– Försvarsspelet framför allt. Sirius är ett duktig lag som vill hålla i bollen och frustrera motståndarna för att sedan utnyttja ytan bakom. Jag tycker att vi håller oss coola och lugna och spricker inte upp utan får våra kontringslägen ändå. Vi har en trygghet i vårt försvarsspel.

Ny match imorgon mot Elfsborg, klubben som du är utlånad från, vad har du för tankar inför den matchen?

– Det kommer att bli en väldigt rolig match. Elfsborg är ett väldigt bra lag med mycket fart och fläkt. Vi har varit inne i en bra kurva nu också så jag tror att det kommer att bli en väldigt rolig fotbollsmatch.

Har du haft kontakt med någon spelare i Elfsborg och pratat inför matchen?

–Jo, det har jag. Det är väl några stycken. Det är väl samma för dem också, det ska bli en rolig match och Degerfors har ju revansch att utkräva. Jag tror vi har bra läge att vinna.

Vad krävs för att vinna mot Elfsborg?

– Det krävs disciplin i försvaret. Ett hårt jobb som vi gjort både mot Djurgården och Sirius. Om vi får sista tredjedelen att stämma och att vi inte tvekar utan fyller på inne i boxen, slår distinkta passningar och sätter bollarna så kommer det att gå bra, avslutar Gustaf Lagerbielke.

Truppen

Alfie Whiteman, Sean Sabetkar, Joe Gyau, Sebastian Ohlsson, Diego Campos, Johan Bertilsson, Dijan Vukojevic, Christos Gravius, Erik Lindell, Gustaf Lagerbielke, Anton Kralj, Omar Faraj, Elyas Bouzaiene, Adam Carlén, Justin Salmon, Adhavan Rajamohan, Jeffrey Gal och Nikola Djurdjic.

Avstängda/skadade/utanför truppen: Gustav Granath, Ronald Mukiibi, Oscar Wallin, Daniel Krezic, Rasmus Örqvist, Albin Mörfelt och Filip Järlesand.

All nödvändig supporterinfo hittar du här!

Matchen börjar kl. 19:00 och spelas på Borås Arena.

Du som inte har möjlighet att vara på plats kan som vanligt se matchen live på Discovery+.
Om du tecknar ditt abonnemang via den här länken går en del av kostnaden till Degerfors IF.