Inför derbyt: ”Vi behöver göra allt för varandra”

Äntligen är det dags för derby på Stora Valla. Imorgon ställs Degerfors mot Örebro i omgång 17 av Division 1 Norra Götaland i vad som på förhand ser ut att bli en jämn match mellan två lag i det övre skiktet av tabellen.

Två lag i fin form gör under lördagseftermiddagen upp om de tre poängen som står på spel. Degerfors kommer till derbyt med en komfortabel 4-1-seger borta mot Vänersborg i ryggen. En match som Degerfors ägde rent spelmässigt i så gott som 90 minuter. Målen gjordes av Maja Edlund, Jessica Axelsson och debutanten Ellen Hultgren. Segern gjorde att Degerfors kunde kliva upp på en fjärdeplats i tabellen, en poäng före Lödöse Nygård och Hertzöga, som står på 28 poäng. Man kunde även dryga ut gapet ner till sjundeplatsen som innebär degradering till division 2. Tabellen i sin helhet hittar du här.

Imorgon ställs laget mot ett Örebro som för närvarande ligger på en tredjeplats i tabellen och som gjort det väldigt bra hittills under säsongen. Örebro, som befinner sig precis för Degerfors i tabellen på en tredjeplats, kommer även de från en komfortabel seger i form av 6-0 hemma mot IFK Hallsberg. De har med 10 segrar, en oavgjord och fem förluster i bagaget.

Degerfors Maja Edlund tror på en jämn match imorgon.

Stark insats borta mot Vänersborg senast – tankar om den matchen?

– . Just där och då kändes matchen inte jättebra, det kändes som att vi låg lite för långt ifrån varandra i försvarsspelet. När jag kollade på matchen i efterhand så såg det mycket bättre ut än vad jag trodde. Vi inledde med att få ett tidigt mål och det gör ju ganska mycket, men kan också vara lite farligt om man börjar slappna av. Sedan kvitterade de och vi gjorde 2-1 ganska snabbt efteråt. Där tycker jag ändå att vi hade matchen. Vi hade fyra fina spelmål med bra kombinationer och vinner till slut med 4-1.

Läget i truppen?

– Stämningen är bra och vi är taggade. Det har gått bra under säsongen och det tror jag gör väldigt mycket i gruppen. Det har gått lite över förväntan, skulle jag säga.

Tankar inför derbyt?

– Det ska bli jättekul att spela och förhoppningsvis kommer det mycket folk också. ÖSK är ett bra lag, ett av de bästa i serien så det kan bli tufft för oss. Men jag tror att med väldigt hårt jobb från vår sida, så kommer det att gå bra. Det kommer att vara mycket kamp och båda lagen kommer att vara taggade. Senast vi möttes hade Örebro väldigt mycket boll, så det kan bli så att de är lite bollförande.

Hur mycket tänker man på att det är ett derby?

– Det är klart att det ligger i bakhuvudet, men jag tror inte att vi ska tänka för mycket på det. Egentligen är det som vilken match som helst, men med lite extra taggning.

Vad krävs av er för att ta tre poäng?

– Det krävs ett otroligt jobb från början till slut. Vi behöver löpa mycket och göra allt för varandra, avslutar Maja Edlund.

Truppen

Tillgängliga spelare: Anna Zander, Moa Ivansson, Rebecca Stålhammar, Ida Mattson, Kathlene Fernström, Ida Henriksson, Emilia Evaldsson, Josefine Sjöholm, Tyra Eriksson, Maja Edlund, Elin Lindbäck, Erica Ericsson, Anna Jansson, Emma Tryggvesson, Jessica Axelsson och Ellen Hultgren.

Praktisk information

Matchen börjar kl. 17:00 och spelas på Stora Valla. Entréerna öppnar en timme tidigare. Vill du äta och dricka samtidigt som du ser matchen? I sådant fall kan du anmäla dig till Nätverkstältet. Läs mer och anmäl dig här.

För dig som inte kan se matchen på plats, så sänder Nerikes Allehanda matchen.

Tack till våra årskortsinnehavare!

Conny Svensson, Nicklas Neuman, Håkan Lennartsson, Patrik Werner, Nicklas Eriksson, Mayvor Åsbom, Anette Blom, Henrik Strömlund, Charlotte Silverhjelm, Hugo Forsberg, Mats Brohagen, Gudrun Nilsson, Herman Carlsson, Inga Maj Sundqvist, Ulf Werner, Anna Sundqvist, Stig Ove Nilsson, Fredrik Rakar, Carolina Hamberg, Lars Weman, Bengt Arne Olsson, Liselott Wahlström, Dan Ackefur, Mattias Hermansson, Kristina Olsson, Kennet Karlsson, Börje Söderström, Liselotte Evaldsson, Håkan Lennartsson, Åke Persson, Tommy Kihl, Robert Johansson, Siv Mattsson, Liselotte Evaldsson, Per Mattsson, Olof Andersson, Henrik Lilja, Roger Werner, Johan Rosenqvist, Annelie Rosenqvist, Rikard Werner, Anders Larsson, Andreas Friman Zetterman, Johan Wargclou, Anneli Zander, Tomas Zander, Andreas Björk, Sigvard Bengtsson, Lina Gustafsson, Sofie Dahlin, Anette Karlsson, Sebastian Hammertoft, Johan Wase, Muris Beslagic, Jessica Axelsson, Michael Ivansson, Pierre Barsoma, Monica Karlsson, Carolina Nyberg-Höglander, Anders Bolinder, Ebba Henriksson, Lars Henriksson, Kerstin Henriksson, Maria Holgersson, Lars Bratt, Aulikki Tryggvesson, Kjell Tryggvesson, Per Damm, Annapia Skoda, Kjell Hultgren, Gull-Britt Bolinder, Leif Elfving och Ralf Edström.

Vill du också bli årskortsinnehavare?

Swisha 400 kr till 123 395 18 11. Ange ”damlaget” i betalningen.