Inför Degerfors IF – IK Sirius: ”Vi vet vad som väntar oss idag och vi är redo för det”

Idag är det dags för årets viktigaste match, Gratismatchen. Ett Degerfors IF i mycket fin form tar emot IK Sirius på Stora Vallas fina gräs. SMHI:s väderprognos visar 14 grader och sol och det mesta tyder på att det blir fullsatt på läktarna.

Degerfors IF kommer till dagens möte med Sirius med en mycket fin prestation mot Djurgården i ryggen. En 3-0-seger där i princip allt stämde för Rö’vitt och Djurgården lyckades i princip inte skapa någonting under 90 minuter. Degerfors parkerar på kvalplatsen och har i och med Helsingborgs förlust borta mot Kalmar drygat ut avståndet till nedflyttningsplatserna med fyra poäng. Den allsvenska tabellen hittar du här. För Degerfors del återstår, bortsett från dagens match, fem matcher. Efter Sirius möter Degerfors Elfsborg (b), IFK Göteborg (h), Helsingborg (b), Värnamo (h) och slutligen Malmö (b). Ett tufft spelschema och poängen måste in om laget ska säkra allsvenskt spel 2023.

IK Sirius form är mindre smickrande och laget har en poäng på de senast fem matcherna. Senast spelade Sirius hemma mot AIK i en match i en match som slutade oavgjort trots en intensiv AIK-press mot slutet av matchen. Sirius ligger på en tolfteplats i den allsvenska tabellen med totalt 26 inspelade poäng och kan dras in i bottenstriden vid en förlust mot Degerfors.

En spelare som stod för en mycket fin insats mot Djurgården var Nikola Djurdjic, som ser fram att få kliva ut på ett fullsatt Stora Valla.

Din syn på matchen mot Djurgården?

– Jag tycker att vi gjorde en perfekt match mot Djurgården. Allting fungerade, vi arbetade hårt och fick en boost av fansen. Det var väldigt kul att vara ute på planen och spela den matchen. Vi startade andra halvlek väldigt starkt och hade tur när Djurgården gjorde ett självmål men över 90 minuter var de aldrig riktigt nära att hota oss. Vi tar tre poäng och har med oss ett bra självförtroende från den matchen, säger Nikola Djurdjic.

Någonting särskilt som ni tar med er från matchen?

– Jag tycker att försvaret såg riktigt bra. Vi gick ”all in” i alla i alla dueller och vår speluppbyggnad såg bra ut. Vi var säkra med bollen och jag tror att Djurgården-spelarna kände det och i mitten av andra halvlek slutade de pressa oss.

Vad vet du om Sirius?

– De är ett lag som spelar på konstgräs. De bygger upp från backlinjen och försöker ha mycket boll med många korta passningar. Vi vet vad som väntar oss idag och vi är redo för det.

Vad förväntar du dig att se av Degerfors IF?

– Vi måste visa att matchen mot Djurgården inte var en tillfällighet. Om vi inte vinner mot Sirius kommer folk att säga att vinsten mot Djurgården var en tillfällighet. Vi går för vinst.

Ett fullsatt Stora Valla med supportrarna i ryggen, vad betyder det för er som lag?

– Det betyder jättemycket och vi hade massor av supportrar mot Djurgården. Det var riktigt skönt att ha dem i ryggen. De ger oss ett positivt tryck så jag ser fram emot att spela inför mycket publik.

Vad behöver ni göra för att ta tre poäng mot Sirius?

– Visa samma beslutsamhet som mot Djurgården och göra det hårda jobbet. Vi kommer att få chanser och göra mål, det är jag säker på. Arbetar vi hårt i försvaret och är disciplinerade, då är jag säker på att vi tar tre poäng, avslutar Nikola Djurdjic.

Truppen

Truppen mot Sirius: Alfie Whiteman, Gustav Granath, Sean Sabetkar, Joe Gyau, Diego Campos, Johan Bertilsson, Dijan Vukojevic, Christos Gravius, Erik Lindell, Gustaf Lagerbielke, Rasmus Örqvist, Anton Kralj, Omar Faraj, Elyas Bouzaiene, Adam Carlén, Justin Salmon, Jeff Gal och Nikola Djurdjic.

Utanför truppen/Skador/Avstängda: Ronald Mukiibi, Oscar Wallin, Sebastian Ohlsson, Daniel Krezic, Albin Mörfelt och Adhavan Rajamohan.

Praktisk information

Det väntas komma mycket folk till Stora Valla idag, så kom i tid till entréerna. Vi öppnar upp 90 minuter innan avspark (13:30).

Du som reserverat en biljett till matchen redan använder entréerna 1, 2, 3 eller 4 imorgon (se bild nedan). Du som inte har reserverat biljett innan matchen använder entréerna 5 och 6. På degerforsif.ebiljett.nu reserverar du din biljett till matchen.

Du som inte har möjlighet att vara på plats kan som vanligt se matchen live på Discovery+.
Om du tecknar ditt abonnemang via den här länken går en del av kostnaden till Degerfors IF.