Inför avgörandet i Trollhättan: ”Vi ska spela i division 1 nästa år, så är det bara”

Imorgon ska det avgöras. Degerfors IF möter Trollhättan i en så kallad måstematch för att slippa kvala sig kvar i division 1. Livlinan vid förlust är att Lödöse Nygård tappar poäng mot IK Frisco.

Degerfors IF kommer till morgondagens match med en förlust mot topplaget Ljungskile hemma på Stora Valla i bagaget. En match där Degerfors inte alls lyckades med att komma upp i nivå och som slutade 1-3. Degerfors innehar för närvarande femteplatsen i tabellen som gör att man stannar kvar i division 1 även nästa år då seriesystemet görs om. Tabellen för Division 1 Norra Götaland hittar du här.

Det är ett, minst sagt, revanschsuget Degerfors som äntrar Edsborgs IP kl. 14:00 imorgon. Huvudtränare Lina Mattsson förväntar sig att spelarna gör sitt yttersta imorgon för att undvika en kvalplats.

Vad hände mot Ljungskile?

– Alla tjejerna var supertaggade och vi ville verkligen vinna. De hade taggat hela veckan men så fort domaren blåste i gång matchen så låste det sig. De fick inte fram allt det här som de hade byggt upp. Vi gör ingen jättedålig match ska ändå sägas och Ljungskile är ett bra lag, men vi var besvikna för vi trodde nog att vi skulle prestera bättre, säger Lina Mattsson.

Vad har ni filat på i veckan?

– Att ha positiv energi. Vi måste hålla humöret uppe och inte gräva ner oss för att vi inte säkrade kontraktet i division 1 förra helgen. Det är en svår balans, många är trötta och slitna och man behöver hela tiden känna vilka som kan köra på och vilka som behöver ta det lite lugnare.

Tankar inför morgondagen?

– Vi kommer att vinna. Vi ska spela i division 1 nästa år, så är det bara. Det är tredje året det avgörs såhär i sista matchen så vi är vana med att ha kniven mot strupen. Jag hoppas verkligen att det blir den urladdningen som vi hade hoppats på i förra matchen. Vi ser det här som sista chansen, vi vill inte spela ett kval. Jag är säker på att tjejerna kommer att ta den här chansen.

Vad krävs av er för att vinna imorgon?

– Just att vi har positiv energi när vi går in till matchen. Alla behöver göra allt för varandra och det krävs en jäkla laginsats. Ett hårt jobb, helt enkelt. Det krävs också att vi håller nollan och håller tätt bakåt så länge vi kan, men samtidigt måste vi göra någonting framåt också, för det räcker inte med en poäng. Det vet tjejerna om.

Oavsett hur det går, är du nöjd med prestationen sett över hela året?

– Förlorar vi imorgon så kommer vi att vara jättebesvikna allihop. Men, ser man till hela säsongen så får vi ju ändå vara nöjda. Som nykomling är det tufft att gå upp en serie och dessutom placera sig i topp fem. Vi har, än så länge lyckats med det. Sedan halva säsongen gått har ju tappat några spelare dessutom, så det är klart att vi kommer vara nöjda oavsett hur det går. Den första tanken kommer ju ändå att vara besvikelse om vi förlorar. Det är blandade känslor på förhand hos oss alla, avslutar Lina Mattsson.

Truppen

Anna Zander, Tyra Eriksson, Emma Jansson, Ida Mattsson, Emma Tryggvesson, Sofie Petri, Kathelene Fernström, Ida Henriksson, Anna Jansson, Maja Edlund, Emilia Evaldsson, Elin Lindbäck, Rebecca Stålhammar, Ellen Hultgren, Jessica Axelsson, Rosie Orr och Moa Ivansson.

Matchen börjar kl. 14:00 och spelas på Edsborgs IP i Trollhättan.

Tack till våra årskortsinnehavare!

Conny Svensson, Nicklas Neuman, Håkan Lennartsson, Patrik Werner, Nicklas Eriksson, Mayvor Åsbom, Anette Blom, Henrik Strömlund, Charlotte Silverhjelm, Hugo Forsberg, Mats Brohagen, Gudrun Nilsson, Herman Carlsson, Inga Maj Sundqvist, Ulf Werner, Anna Sundqvist, Stig Ove Nilsson, Fredrik Rakar, Carolina Hamberg, Lars Weman, Bengt Arne Olsson, Liselott Wahlström, Dan Ackefur, Mattias Hermansson, Kristina Olsson, Kennet Karlsson, Börje Söderström, Liselotte Evaldsson, Håkan Lennartsson, Åke Persson, Tommy Kihl, Robert Johansson, Siv Mattsson, Liselotte Evaldsson, Per Mattsson, Olof Andersson, Henrik Lilja, Roger Werner, Johan Rosenqvist, Annelie Rosenqvist, Rikard Werner, Anders Larsson, Andreas Friman Zetterman, Johan Wargclou, Anneli Zander, Tomas Zander, Andreas Björk, Sigvard Bengtsson, Lina Gustafsson, Sofie Dahlin, Anette Karlsson, Sebastian Hammertoft, Johan Wase, Muris Beslagic, Jessica Axelsson, Michael Ivansson, Pierre Barsoma, Monica Karlsson, Carolina Nyberg-Höglander, Anders Bolinder, Ebba Henriksson, Lars Henriksson, Kerstin Henriksson, Maria Holgersson, Lars Bratt, Aulikki Tryggvesson, Kjell Tryggvesson, Per Damm, Annapia Skoda, Kjell Hultgren, Gull-Britt Bolinder, Leif Elfving och Ralf Edström.

Vill du också bli årskortsinnehavare?

Swisha 400 kr till 123 395 18 11. Ange ”damlaget” i betalningen.