Inför AIK hemma: ”Vi ska vara starka i vårt försvarsspel”

Imorgon sparkar äntligen Allsvenskan igång igen efter en knapp månads uppehåll. För Degerfors del väntar inga mindre än AIK hemma, på vad som ser ut att bli ett utsålt Stora Valla.

Efter tio omgångar har Degerfors inkasserat totalt sex poäng efter två vinster och åtta förluster. De sex första omgångarna lyckades inte ”Rö’vitt” ta en enda poäng, men spelade därefter upp sig riktigt rejält och vann två raka. I de två senaste matcherna, mot Varberg respektive Malmö såg spelet okej ut, men poängen uteblev. Det har svajat rejält i både anfall och försvar, vilket -15 i målskillnad skvallrar om. Under uppehållet av Allsvenskan har spelarna först haft ledigt i en dryg vecka och sedan tränat på under resten delen. Man har dessutom hunnit med ett träningsläger på Gotland där träningspassen varit rejält tuffa.

AIK å sin sida har skrapat ihop till en betydligt bättre poängskörd. 23 poäng och en andraplats i den allsvenska tabellen, där man skuggar BK Häcken som leder på samma poäng och bättre målskillnad. AIK är dessutom ett av de lag som hunnit spela elva matcher innan uppehållet, till skillnad från de flesta andra som bara spelat tio. Laget har under våren lånat in Jordan Larsson från Spartak Moskva som kan göra sin sista match i den svart-gula tröjan mot Degerfors.

Degerfors kom igång rent spelmässigt under de fyra sista matcherna och många ansåg att uppehållet kom olägligt för Degerfors del. Huvudtränare Andreas Holmberg ser fram emot omstarten av Allsvenskan och tror att Degerfors har goda chanser till poäng imorgon, om vissa delar av spelet sitter.

Omstart av Allsvenskan efter uppehållet. Hur har ni laddat batterierna?

– Vi har tränat på bra, vi var på träningsläger förra veckan och har haft en bra träningsvecka nu. Vi har jobbat med bitar som vi behöver utveckla och tränat mycket fys. Jag tror att vi är redo., säger Andreas Holmberg.

Är det någonting särskilt som ni har slipat på?

– Vi har jobbat mycket med vårt försvarsspel där jag tycker att vi har en stor förbättringspotential. Vi har också jobbat en hel del med själva helheten, men primärt försvarsspelet.

Vad förväntar du dig av laget i morgondagens match?

– Jag förväntar mig att vi går in och gör allt vi kan för att styra matchen och få med oss ett bra resultat. Jag tror att vi har goda möjligheter att ta poäng om vi kommer upp i den nivån som jag vet att vi kan komma upp i.

Vad krävs för att besegra AIK?

– Det är klart att AIK är ett tufft lag, de har många styrkor. Vi ska vara starka i vårt försvarsspel, naturligtvis. Vi ska se till att ha mycket boll samtidigt som vi har koll på deras spelare hela tiden, för de är väldigt duktiga i sina offensiva omställningar. Att vi är noggranna i vår balans blir en stor nyckel.

Truppen

Tillgängliga spelare: Alfie Whiteman, Gustav Granath, Sean Sabetkar, Joe Gyau, Sebastian Ohlsson, Diego Campos, Johan Bertilsson, Dijan Vukojevic, Christos Gravius, Erik Lindell, Daniel Krezic, Amir Mohammadi, Rasmus Örqvist, Anton Kralj, Abdelrahman Saidi, Adam Carlén, Justin Salmon och Adhavan Rajamohan, Jeff Gal och Nikola Djurdjic.

Ej tillgängliga spelare: Ronald Mukiibi, Oscar Wallinoch Jakob Andersson.

Praktisk information

Matchen börjar kl. 15:00 och entréerna öppnar redan 13:30. Det bjuds på livemusik på den så kallade dansbanan på Stora Valla. Så kom ner och njut av livemusik och någonting att dricka innan matchen.

Degerfors IF uppmanar dessutom alla att komma i tid till Stora Valla för att undvika köer och trängsel. Det väntas även temperaturer uppemot 30 grader.

Entrén som gäller för hemmapubliken är huvudentrén. Biljett köper du enklast via degerforsif.ebiljett.nu. I skrivande stund finns cirka 400 ståplatsbiljetter kvar till matchen.

Bortasupportrar hänvisas till den västra entrén mot Letälven. Läs mer på AIK:s webbplats.

Du som inte har möjlighet att vara på plats kan som vanligt se matchen live på Discovery+.
Om du tecknar ditt abonnemang via den här länken går en del av kostnaden till Degerfors IF.