Inför AIK borta: ”Måste vara otroligt kompakta och har bra tålamod i vårt försvarsspel”

Det har blivit dags för Degerfors att kliva in i omgång 23 av Allsvenskan 2022. Imorgon ställs ”Rö’vitt” mot AIK på Friends Arena i en match där båda lagen är i stort behov av poäng.

Degerfors behöver plocka varenda möjliga poäng för att undvika nedflyttning. Helsingborg kunde i måndags besegra IFK Göteborg på bortaplan med 3-1, vilket gjorde att man petade ner Degerfors på en nedflyttningsplats. De båda lagen står på samma poäng men Helsingborg har bättre målskillnad, vilket gör att man står på kvalplatsen. AIK å sin sida aspirerar på Europa-platserna tillsammans med Häcken, Djurgården och Hammarby. Samtliga fyra klubbar är dessutom mer eller mindre inblandade i guldstriden.

Degerfors kommer till morgondagens match med årets första hållna nolla i bagaget. Matchen slutade mållös trots att Mjällby spelade med en man mindre i 30 minuter. AIK kommer senast från en 2-0-förlust borta mot Varberg, ett resultat man var allt annat än nöjda med. Imorgon väntar en ny match mellan två revanschsugna lag och Degerfors tränare Andreas Holmberg och Tobias Solberg hoppas att man ska kunna störa AIK.

Vad finns det att säga om Mjällby-matchen förra helgen?

– Jag tycker inte att vi kommer upp i den nivån som jag hade hoppats på. Vi ser ängsliga och krampaktiga ut och med tanke på hur matchen såg ut så får vi vara nöjda med en poäng. Samtidigt så tog vi över sista 20 minuterna när vi blev en man mer, så det blev ju en besvikelse att vi inte kunde vinna ändå. Vi har sett bra ut ett längre tag och det var en liten dipp mot Mjällby. Det gäller att komma tillbaka så fort som möjligt och börja vinna nu, säger Andreas Holmberg.

Finns det någonting att ta med sig från matchen?

– Ja, att vi inte släpper in några mål. Årets första nolla, men det är synd att det händer i samma match som vi inte lyckas ta vara på de chanser som vi har. Försvarsspelet har fortsatt sett bra ut och vi har sett mer stabila ut. Vi släpper inte till så mycket mer än en kontring där de får ett dubbelläge som Alfie räddar. Det är alltid något att ta med sig. Att vi tar poäng är viktigt och vi har en förlustfri streak om tre matcher, säger Tobias Solberg.

Hur är läget i truppen?

– Vi har nästan alla spelare tillgängliga, det är Anton Kralj och Ronald Mukiibi som fortsatt inte är tillgängliga för spel. Vi tror och hoppas att de kan vara tillbaka efter uppehållet. Vi ser en ökad intensitet på träningarna och det är hård konkurrens om platserna, vilket är positivt, säger Andreas Holmberg.

Match mot AIK imorgon, vilka tankar har du inför den matchen?

– Det är en kul utmaning och en ny match med en ny möjlighet att vinna. Det är en tuff match med mycket publik, vilket blir en extra morot för spelarna. AIK spelar för att haka på guldstriden eller knipa en av Europa-platserna. Det blir en häftiga match och förhoppningsvis kan vi störa dem. Vi gjorde en bra match mot AIK här hemma på Stora Valla och var kanske förtjänta av lite mer än en poäng. Samtidigt är det ett AIK som är betydligt vassare på hemmaplan än vad man är borta. Det ska bli en kul match, säger Tobias Solberg.

Vad krävs för att ta med tre poäng hem?

– Vi måste vara otroligt kompakta och har bra tålamod i vårt försvarsspel. Vi behöver hålla mycket boll i längre stunder mot dem och utjämna bollinnehavet, samtidigt som vi är vassa i våra kontringar. Då kommer vi att göra en bra match och få med oss poäng. Vi tycker att vi ser bättre och bättre ut i vårt försvarsspel, vi tar steg hela tiden. Jag tycker att vi gör bra saker och är nära poäng i varje match, jag hoppas att marginalerna ska tippa över till vår fördel. Jag hoppas att vi tar många fler trepoängare innan den här säsongen är slut, avslutar Andreas Holmberg.

Truppen

Alfie Whiteman, Gustav Granath, Sean Sabetkar, Joe Gyau, Sebastian Ohlsson, Diego Campos, Johan Bertilsson, Dijan Vukojevic, Christos Gravius, Erik Lindell, Gustaf Lagerbielke, Rasmus Örqvist, Omar Faraj, Elyas Bouzaiene, Adam Carlén, Justin Salmon, Adhavan Rajamohan, Jeff Gal och Nikola Djurdjic.

Ej tillgängliga/Skadade/Avstängda/Utanför truppen av konkurrensmässiga skäl: Ronald Mukiibi, Oscar Wallin, Daniel Krezic, Anton Kralj, Albin Mörfelt och Filip Järlesand.

Praktisk information

Matchen börjar kl. 17:30 och spelas på Friends Arena. .Du som ska se matchen på plats hittar det mest nödvändiga på den här sidan. Biljetter till matchen hittar du här.

Du som inte har möjlighet att vara på plats kan som vanligt se matchen live på Discovery+.
Om du tecknar ditt abonnemang via den här länken går en del av kostnaden till Degerfors IF.