Hoppfullt DIF åker till Stockholm: ”Vi har slagit Djurgården tidigare den här säsongen”

Jag är född 1960 och från min barndom kommer jag ihåg den här bilden. Min far pratade om matcherna, sportradion var på på övervåningen i huset där vi bodde med mormor och morfar.

Som 33-åring fick jag uppleva Degerfors – Parma på Stora Valla, ett stort ögonblick i mitt liv.

Nu är jag 60 år när Bruket vaknar.

– Tomas Larsson

Skicka in din egen #bruketvaknar-berättelse till bruketvaknar@degerforsif.se!

Gör man en formtabell av de fem senaste omgångarna ligger Degerfors näst sist i allsvenskan och uppförsbacken är för tillfället brant. Som tur är räknas alla matcher och Rödvitt är alltjämt ovanför såväl nedflyttningsstreck som kvalstreck. Nu väntar dock en stentuff period då laget ställs mot serietvåan Djurgården och serieettan AIK inom loppet av sex dagar.

Först ut är mötet med Blåränderna. Djurgårdens IF tar emot på Tele2 arena imorgon, onsdag, klockan 19:00. Som alltid kan du se Degerfors matcher på Discovery+.

Ni har kanske aldrig tidigare under din och Tobias Solbergs tid som huvudansvariga fått slå så mycket ur underläge som ni gör i morgondagens match. Fyra raka förluster och en motståndare som jagar SM-guld på hemmaplan. Hur påverkar det den här matchen för er?

– Det påverkar oss inte nämnvärt. Vi känner att det passar oss bra att möta ett bra lag nu. Vi kan slå alla lag i den här serien. Det vet vi och det har vi med oss. Vi har slagit Djurgården tidigare den här säsongen. Med det sagt vet vi att det här kanske är tuffaste bortamatchen på hela året, men vi är förberedda att lägga ner ett jättearbete för att få med oss ett bra resultat, säger tränare Andreas Holmberg.

Prestationen mot Sirius senast var ett fall framåt. Vilka delar av den insatsen tar ni med er nu?

– Vi tar med oss att vi jobbade hårt över 95 minuter och att vi inte gav upp. Vi körde hela vägen in. Vi tar med oss stora delar av vår offensiv, men även bitar från vår defensiv även om vi inte behövde försvara oss jättemycket i den matchen. Sedan försöker vi såklart hela tiden göra saker och ting bättre. Då tänker vi främst på målsituationerna som var lite väl billiga senast. En fast situation vi släppte för enkelt, till exempel. Det behöver slipas bort.

Vad är annorlunda med Djurgården nu, jämfört med när ni vann mot dem på Stora Valla?

– Inte mycket, egentligen. De gör sin grej. De spelar med mycket fart och är jäkligt tunga att möta eftersom de är konsekventa i vad de vill göra. På hemmaplan är det skillnad i och med att det går ännu snabbare med anledning av konstgräset. Uppgiften blir ännu tuffare än vad den var på Valla.

Ni har fortfarande några spelare som är borta. Hur ser det ut med dem?

– Granath, Kralj och Maripuu saknas fortfarande.

Gustav Granath är den av de tre som är närmast en comeback?

– Ja, men jag tror inte att det är så jättelångt kvar för Anton Kralj heller.

Tränarduon har tagit ut 19 spelare till morgondagens match. Truppen kommer sedan bantas ner till 18 spelare inför avspark.

De uttagna är:

Alfie Whiteman, Jonathan Tamimi, Sean Sabetkar, Oliver Ekroth, Sebastian Ohlsson, Johan Bertilsson, Sargon Abraham, Christos Gravius, Erik Lindell, Villiam Dahlström, Jakob Andersson, Victor Edvardsen, Axel Lindahl, Abdelrahman Saidi, Adam Carlén, Justin Salmon, Adhavan Rajamohan, Jeff Gal, Nikola Đurđić

Passa gärna på att stötta Degerfors IF ekonomiskt inför gratismatchen den 16 oktober. Vid gåvor över 1 350 kronor får du en exklusiv Bruket-halsduk!