Holmberg efterlyser rakare spel mot IFK Norrköping

Som uppväxt på Stora Vallaområdet och med ett genuint fotbollsintresse har jag många minnen från otaliga DIF-matcher. Här är ett axplock.

Det första en kulen novembersöndag 1949 då jag var 8 år. DIF-MFF (1-5) inför över 13 000 åskådare. Man hade lagt ut lämmar på kolstybbsbanorna framför läktaren som vi barn fick sitta på.

Samma spelår (1949/50) såg jag Olle Åhlund själv vända och vinna mot IFK Göteborg med 3-1 genom att göra tre mål sista kvarten.

1959 stod jag bland 15 351 åskådare och såg DIF förlora mot Landskrona (2-3) och tänkte att det blir ingen allsvenska 1960. Vinst i Landskrona och i avgörandet på Råsunda ändrade på det.

1962 såg jag Lasse Heineman komma ensam med Kalle Svensson (landslagsmålvakt i många år) i Helsingborg och iskallt lobba över en utrusande och vilt flaxande Kalle.

1963, silveråret. 7 augusti, kräftpremiär, folkfest vid Letälven, transistorn var med. DIF spelade borta mot IFK Göteborg. Vinst med 7-3.

1 september samma år, som en av 21 065 åskådare, såg jag Tord Grip göra enda målet i seriefinalen mot IFK Norrköping.

1992, en novemberlördag. Henrik Bergers kanon som förde oss upp i ”finrummet” igen.

1997, snöplig förlust mot Öster i sista omgången. På en kvällspromenad dagen efter mötte jag en annan hängiven DIF-supporter som sa: ”Är du också ute och går av dig sorgen?”

Och så var det.

Som 80-åring upplever jag nu min 4:e sejour som åskådare i allsvenskan. På Stora Valla. I vårt Degerfors. Otroligt!

– Tomas Hellgren

Och för att vara helt säker på att den här allsvenska sejouren förlängs över nästa säsong måste Degerfors börja vinna igen för att ge sig chansen – annars väntar kvalspel.

DIF möter sjundeplacerade IFK Norrköping och söndagsmatchen startar klockan 15 på Stora Valla. En matchbiljett kostar endast 50 kronor och ditt stöd behövs i jakten på nytt allsvenskt kontrakt.

Även om det blev förlust för Rödvitt sist (hemma mot Hammarby) är man fortfarande två poäng bakom Halmstad och avslutningen blir en riktig nagelbitare.

– Vi har spelat viktiga matcher förut, men nu är det jätteviktigt. Det är tre poäng som gäller, säger Andreas Holmberg, tränare i Degerfors.

Det kommer att bli en kylig eftermiddag, där det gäller att spelet värmer.

Prognosen visar minusgrader och med tanke på årstiden och förutsättningarna – kommer det att förändra er strategi något?

– Vi behöver göra det något enklare än vad vi gjorde sist och då handlar det framförallt om den sista tredjedelen. Nu på slutet tycker jag vi har krånglat till det för mycket. Vårt spel måste som sagt vara lite enklare och rakare, och att vi kan chansa lite mer. Vi behöver inte göra det perfekta avslutet eller anfallet, utan ta tillvara på dom chanserna som uppstår. Särskilt nu på den här planen. Man får inte hur många lägen som helst, säger Holmberg.

Oliver Ekroth pratade dels efter förlustmatchen mot Hammarby att energin måste bli mycket bättre. Håller du med?

– Jag tycker den stora grejen är att vi tappar konceptet och kanske inte energin. När vi tappar in en boll så gör vi olika saker och följer inte den matchplanen vi pratat om. Vi går ifrån den och börjar få panik. Vissa går hårt för att kvittera, andra gömmer sig, och vi håller oss inte till det vi ska göra. Detta är något vi diskuterat under veckan och hur vi ska förbättra. Men framförallt måste vi ge oss ge chansen bättre i matcherna.

DIF har fyra raka förluster och bara orkat med att göra två mål framåt på dessa matcher.

Startelvan har sett likadan ut de tre senaste matcherna. Finns det funderingar på att röra om nu?

– Det kommer att bli förändringar, aviserar Holmberg.

IFK Norrköping ligger i ingemansland i tabellen, men har trots det bjudit upp till dans när man mött lag i antingen botten- eller toppenstriden.

– Någon motivationsbrist lär det inte vara att tala om och man får ingen hjälp i allsvenskan utan det är upp till en själv. Vi har en tuff uppgift framför oss. Norrköping spelar lite speciellt och har ett markeringsinriktat försvarsspel, men också ett flexibelt och varierat spel i offensiven. De är väldigt roliga att titta på och det kommer att bli en tuff match. Vi ska gasa på, säger Holmberg.

Jonathan Tamimi och Justin Salmon missade både Hammarbymatchen, men är nu tillbaka i matchtruppen.

Följande spelare är därmed uttagna till söndagen:

Alfie Whiteman, Jeff Gal, Gustav Granath, Oliver Ekroth, Sebastian Ohlsson, Jonathan Tamimi, Erik Lindell, Axel Lindahl, Anton Kralj, Christos Gravius, Adam Carlén, Justin Salmon, Sargon Abraham, Johan Bertilsson, Nikola Djurdjic, Victor Edvardsen, Villiam Dahlström och Abdelrahman Saidi.