Holmberg efter derbysegern: ”Vår första halvlek var helt fenomenal”

En halvlek propagandafotboll. En halvlek Alfie Whiteman. En hel kväll supporterstöd. Så kan man sammanfatta Degerfors enastående derbyseger i Örebro.

Rödvitt tog tag i spelet direkt och lyckades med det mesta – utom att skapa målchanser. I 25:e minuten bråkade dock Victor Edvardsen in sig i ÖSK:s straffområde. Efter att ha forcerat sig förbi en försvarare avslutade han hårt förbi Bobby Allain. 0-1 och ett Degerforsövertag som nu också visade sig på resultattavlan.

Bara sju minuter senare sköt ”Abdo” Saidi från distans utanför straffområdet. 0-2 och en DIF-ledning som för stunden kändes ointaglig.

Hemmalaget spelade upp sig i den andra halvleken, men när ÖSK höjde nivån gjorde Degerforsmålvakten Alfie Whiteman detsamma. Örebro kom inte närmare än ett tröstmål av Agon Mehmeti i 93:e minuten.

Degerfors lyckades därmed besegra Örebro för andra gången på två matcher i årets allsvenska.

– Det känns fantastiskt. Helt fantastiskt. Den här matchen som betyder så mycket för så många… att vi får vinna den inför den här publiken, våra supportrar… det känns otroligt, säger tränare Andreas Holmberg.

Jag tror inte att den här siffran stämmer men det kändes åtminstone som att det var 40 000 degerforsare på Behrn arena idag.

– Jag fick det till 39 000. Så kändes det.

När det gäller matchen var det stundtals total uppvisning i den första halvleken.

– Vår första halvlek var helt fenomenal. Inte minst med tanke på vad den här matchen betyder. Även om Örebro har haft ett värre läge har vi fortfarande haft ett utsatt läge. Med det i åtanke kan man säga att det visar mycket om oss, vilka vi är, när vi går ut med ett sådant mod och spelar med en sådan rörlighet som vi gjorde idag. Hotar i alla spelytor. En jättebra första halvlek, säger Holmberg och fortsätter:

– I den andra halvleken kom vi inte i gång riktigt lika mycket och jag tycker inte heller att vi hotade lika mycket i de fria ytorna. Vi fastnade lite på vår egen planhalva. Det i kombination med att Örebro satte sitt presspel på ett bättre sätt gjorde att vi fick en del problem men till slut, med hjälp av våra supportrar, löste vi det här.

Redan på torsdag är det ny match då IF Elfsborg kommer till Värmland. Köp biljett till matchen här!

Startelva och byten

Alfie Whiteman

Sean Sabetkar – Oliver Ekroth – Sebastian Ohlsson

Erik Lindell – Adam Carlén – Christos Gravius – Axel Lindahl

Nikola Đurđić – Victor Edvardsen – Abdelrahman Saidi

67 minuter: Jonathan Tamimi ersatte Axel Lindahl.

86 minuter: Johan Bertilsson ersatte Nikola Đurđić och Justin Salmon ersatte Abdelrahman Saidi.