Herrarna åker till Uppsala: ”Behöver studsa tillbaka från insatsen senast”

Imorgon, lördag, åker Degerfors herrar till Uppsala för att möta Dalkurd FF på Studenternas. Man gör det med ett par nya namn i matchtruppen. Ferhad Ayaz har haft skadeproblem men kan nu komma att göra säsongsdebut. Dessutom kan Linus Olsson göra sin allra första tävlingsmatch för Rödvitts a-lag. Christoffer Wiktorsson är skadad och missar ytterligare några matcher.

Tobias Solberg och Andreas Holmberg har tagit ut följande spelare:

Ismael Diawara, Gustav Granath, Daniel Janevski, Oliver Ekroth, Jacob Ortmark, Sebastian Ohlsson, Ferhad Ayaz, Johan Bertilsson, Marcus Astvald, Christos Gravius, Erik Lindell, Linus Olsson, Villiam Dahlström, Axel Lindahl, Victor Edvardsen, Adam Carlén, José Segura Bonilla, Jeff Gal

Vad är det för utmaning ni står inför i och med matchen mot Dalkurd?

– Den första utmaningen är att vi behöver studsa tillbaka från insatsen senast (förlust hemma mot Norrby). Få tillbaka självförtroendet och flytet från första matchen. Sedan kommer det bli tufft att möta Dalkurds presspel. De är väldigt duktiga på det. Det kommer också bli en utmaning att möta deras possessionspel, säger Andreas Holmberg.

Ni vill förstås vara lite hemliga, men kan du tala i generella termer om hur ni tänker bemöta det Dalkurd hotar med?

– Rörelse.

”Adde” är tyst, flinar och fortsätter sedan:

– Nej, det handlar om att spelarna är aktiva och vill ha bollen. Att vi rör oss och löper mycket. Det är nycklarna mot den typen av försvarsspel som Dalkurd spelar.

Ferhad Ayaz är tillbaka i matchtruppen. Hur är hans status?

– Han är frisk men har väl en bit kvar när det gäller fysiken. Han får komma i gång med inhopp till att börja med, men vi är inte rädda för att slänga in honom.

Dalkurd – Degerfors startar klockan 15:00. Superettan spelas fortsatt utan publik men matchen går som vanligt att se på Dplay.