Hattrick av Saidi när Degerfors vände och vann mot Sundsvall

Vad som såg ut att bli ytterligare en förlust att lägga till handlingarna blev istället en kväll som slutade i eufori. ”Rö’vitt” lyckades på något makalöst sätt vända ett 2-0-underläge till vinst med 2-3, efter ett hattrick i slutminuterna signerat Abdelrahman Saidi.

Degerfors sätter press direkt och får en frispark i ett bra läge efter 20 sekunder. Första målchansen kommer i andra minuten när Campos avlossar ett skott som sundsvallsmålvakten släpper retur på. Flaggan är dock uppe för Abdelrahman Saidi som är framme och hugger på returen. I minut 6 får man frispark i ungefär samma läge som tidigare när Campos fälls och nog skulle det varit ett gult kort på GIF-försvararen. Matchen står sedan och väger fram och tillbaka en stund och den första kvarten är förhållandevis jämn. Degerfors skapar ett riktigt farligt läge i minut 16 när Christos Gravius slår ett inlägg som nickas strax utanför av Abdelrahman Saidi. Sundsvall tar över matchen kort därefter och pressar på.

Sundsvall skapar ett par halvchanser, men det blir aldrig riktigt farligt. Degerfors har problem att försvara sig mot Pontus Engblom som vid flera tillfällen får löpa fritt i ytorna bakom baklinjen. Degerfors har svårt att hitta sitt spel och vid de tillfällen man anfaller mynnar det inte ut i några riktiga farligheter. Sundsvall har oroväckande mycket boll i den första halvleken och oroar ständigt på Degerfors planhalva. När domaren blåser av för halvtid är det alltjämt 0-0.

– Första halvlek tycker jag är ok utifrån hur vi spelat tidigare. Vi är vassa de gånger vi kommer upp och har två riktigt bra chanser. Vi sjunker kanske lite för lågt i vårt försvarsspel och ger dem för mycket tid med bollen. En helt ok genomförd halvlek, säger tränare Andreas Holmberg.

Andra halvlek

Andra halvlek inleds med mycket boll för Sundsvall och Degerfors blir tillbakatryckta. Utdelning får de fem minuter in i halvleken när Saku Ylätupa, framspelad av Pontus Engblom slår in 1-0 i öppet mål.

Degerfors vaknar till lite grann efter målet och börjar äga mer boll, men hittills har ingen farlig chans ägt rum för Degerfors i andra halvlek. Gustav Granath slår en rejäl felpassning i minut 60, som fångas upp av sundsvallsanfallet och som så när mynnar ut i 2-0 när Ronaldo Damus skjuter strax utanför. Degerfors bibehåller lite press men har ofantligt svårt att ta sig igenom Sundsvallsförsvaret. Degerfors gör sitt första byte i minut 66 när Johan Bertilsson ersätts av Adhavan Rajamohan.

Sundsvall är riktigt kompakta i sitt försvar och Degerfors hittar inte fram. Sundsvalls Erik Andersson får en fin möjlighet i minut 69 när han vänder om och skjuter längs med marken, men Alfie Whiteman är snabbt nere och räddar. I den 74 minuten slarvar Degerfors i försvaret och tappar bollen till Sundsvalls Erik Andersson. Andersson tar sig igenom försvaret, spelar bollen vidare till Ronaldo Damus som frispelar Saku Ylätupa som slår in 2-0. Nattsvart, men vändningen skulle komma.

I minut 80 kommer Daniel Krezic och Justin Salmon in istället för Anton Kralj och Adam Carlén. De inbytta spelarna skulle bidra med enorm fart framåt och utdelning kommer efter cirka fyra minuter. Justin Salmon slår en fin crossboll till Erik Lindell som från sin högerkant spelar in bollen snett inåt bakåt i straffområdet. Adhavan Rajamohan hoppar över bollen som når Abdelrahman Saidi som kan rulla in reduceringen, 2-1 i minut 84.

Sundsvall kliver ner på fembackslinje för att undvika fler insläppta mål. Det visade sig dock hjälpa föga. I minut 88 tar sig Daniel Krezic fram på vänsterkanten och förbi Sundsvallsförsvaret. Han slår en boll in i straffområdet, precis fram mållinjen och förbi fötterna på Rajamohan. Bollen når Erik Lindell som står för assist nummer två när han än en gång spelar in till Saidi som enkelt kan rulla in 2-2. Kvitterat på NP3 Arena.

Degerfors skulle inte under några som helst omständigheter nöja sig med oavgjort och den fullbordade vändningen kom i den fjärde tilläggsminuten. Diego Campos slår en frispark in i straffområdet. Bollen når pannan på Gustav Granath som nickar ner bollen till Saidi som fullbordar sitt hattrick. Degerfors har vänt 2-0 till 2-3 i slutskedet av matchen. Underbart. Domaren lägger till ytterligare några minuter innan han stoppar pipan i munnen och blåser slutsignalen. Fullständig eufori uppstår i Degerfors-lägret som nu inkasserat årets första trepoängare.

– Andra börjar på sämsta tänkbara sätt. Vi tappar vårt koncept ett tag och ser ut som vi gjort när vi släppt in mål i tidigare matcher. Vi jobbar på och får in reduceringen. Det är fina mål. Jättepigga och bra inhopp också.

– Det jag är mest nöjd med är styrkan i laget efter all skit de fått och allt de gått igenom. Att ändå kunna vända den här matchen är det jag är allra mest nöjd med. Jag känner stolthet över spelarna, avslutar Andreas Holmberg.

Mål: 1-0 Saku Ylätupa (50′), 2-0 Saku Ylätupa (74′), 2-1 Abdelrahman Saidi (84′), 2-2 Abdelrahman Saidi (89′), 2-3 Abdelrahman Saidi (94′).

Varningar: Erik Andersson (60′), Diego Campos (90′).

Startelva (3-4-3): Alfie Whiteman – Rasmus Örqvist, Sean Sabetkar, Gustav Granath – Erik Lindell, Adam Carlén (ut 80′), Christos Gravius, Anton Kralj (ut 80′) – Johan Bertilsson (ut 66′), Adbelrahman Saidi, Diego Campos.

Ersättare: Jeff Gal, Sebastian Ohlsson, Daniel Krezic (in 80′), Justin Salmon (in 80′) Adhavan Rajamohan (in 66′).

Publik: 2 905