Hat-trick och giftig anfallsduo bakom derbysegern

Victor Edvardsen stod för ett maffigt hattrick när han visade hur det kan se ut när Bruket Vaknar. Han använde både huvud, fötter och speed när Degerfors besegrade Örebro med 3–0, hemma på Stora Valla, i derbyt.

Dessutom har han bildat ett nytt och giftigt anfallsvapen med Abdelrahman Saidi. Duon hittade varandra utomordentligt mot Örebro.

– Jag har gnällt på honom en del var jag vill ha bollarna, och det verkar ha gett resultat, skrattar Edvardsen och berömmer sin lagkamrat:

– Han tar för sig mycket och det är såna spelare som ska spela mycket, fortsätter han.

Saidi stod för två målgivande passningar i den första halvleken. Den första framspelningen kom i form av ett inlägg. Saidi hittade Edvardsen i boxen, varpå han nickade in 1–0. Bollen tog först i stolpen och rullade sedan sakta över mållinjen.

Den andra assisten var högklassig. Saidi lyfte bollen över Örebros backlinje och när Edvardsen hade fått upp farten var det ingen som kunde stoppa honom. Fri med målvakten placerade DIF-anfallaren in bollen i det bortre hörnet.

– När Victor fick bollen var jag inte orolig. Man kan inte ge honom ett sånt läge, då är det mål på en gång, konstaterar Saidi.

Samarbetet de två emellan var lysande, effektivt och vägvinnande. Gång på gång slingrade man sig igenom Örebros försvar och på mittfältet dominerade Adam Carlén och Christos Gravius.

– Jag och Victor tänker fotboll på samma sätt. Båda gillar att vägga bollen och vi har hittat en kemi på träningarna och när det även funkar på match så blir det bara bättre och bättre. Örebro hade ingen om vad vi gjorde när vi rörde på oss, säger Saidi.

Saidi började den allsvenska säsongen med några inhopp, men har fått förtroendet från start i dom två senaste matcherna.

Och efter derbyt mot Örebro, och den helgjutna insatsen, är han absolut en fortsatt kandidat för startelvan. Han känner att han hittat sin roll i anfallet, genom att vara den som slår de avgörande passningarna.

– Ja, och jag skulle nog säga att jag är mer av en framspelare än målskytt. Men jag fick en bra boost av förra målet, eftersom det var min första start. Konkurrensen är tuff i laget, och den är inspirerande. Jag vill hela tiden jobba hårt för att bli bättre och kunna starta matcherna, säger Saidi.

Degerfors köpte loss Saidi för att vara en poängspelare – något som hittills fallit väl ut. Saidi har nu gjort ett mål och tre assist i allsvenskan och Victor Edvardsen klev upp på en andraplats i skytteligan. Han har nu gjort totalt fem mål, alla på Stora Valla.

Det var även extra kul för duon, och spelartruppen, att man gav födelsedagsbarnet Tobias Solberg en derbyseger. Degerforstränaren fyllde nämligen 40 i måndags.

– ”Sola” och och Holmberg har hjälpt mig mycket och jag vet att det här derbyt betyder mycket för dom. Att man då kan ge tillbaka någonting också, till bland annat mannen med mest matcher i klubben – det ska man vara tacksam och glad för, säger Edvardsen.

Startelva:

Ismael Diawara

Sean Sabetkar – Oliver Ekroth – Sebastian Ohlsson

Ferhad Ayaz – Adam Carlén – Christos Gravius – Anton Kralj

Johan Bertilsson – Victor Edvardsen – Abdelrahman Saidi

Varningar:

31’ – Abdelrahman Saidi (gult kort)

64’ – Erik Lindell (gult kort)

92 – Sebastian Ohlsson (gult kort)

Byten:

61’ – In: Erik Lindell. Ut: Ferhad Ayaz

72’ – In: Sargon Abraham. Ut: Abdelrahman Saidi

88’ – In: Gustav Granath, Jonathan Tamimi, Adhavan Rajamohan. Ut: Adam Carlén, Anton Kralj, Johan Bertilsson.