Gustaf Lagerbielke klar för Degerfors IF

Den 22-årige mittbacken Gustaf Lagerbielke är klar för Degerfors IF på lån från Elfsborg. Låneavtalet sträcker sig över resten av den allsvenska säsongen 2022.

Gustaf Lagerbielke är fostrad i Danderyd-klubben IFK Stocksund. Han har därefter spelat i FC Djursholm innan han tog steget vidare till AIK:s akademi. Därefter har han tillhört Sollentuna FK, Västerås SK och nu senast IF Elfsborg. Han lånas in till Degerfors IF för att stärka upp backlinjen inför den andra halvan av Allsvenskan. Låneavtalet sträcker sig över resten av säsongen 2022.

– Det känns jättebra och det är kul att vara här. Jag har blivit väldigt bra bemött och jag ser fram emot höstsäsongen. Jag vill hjälpa laget att hålla nollor och att vinna matcher. Vi ska hålla oss kvar i Allsvenskan helt enkelt, det är det främsta målet.

Hittills har Gustaf gjort sex matcher för Elfsborg i årets upplaga av Allsvenskan och han gjorde 90 minuter för Borås-laget när de vann med 0-6 på Stora Valla senast. Gustaf är bekant med delar av sitt nya lag och har bland annat spelat ihop med Sean Sabetkar och Justin Salmon i Sollentuna och Västerås.

– Jag skulle beskriva mig själv som en spelskicklig mittback som är bra i duellspel. Jag är bra på huvudet och på att hota motståndarna bakom deras backlinje. Kan även spela på andra positioner också, men är framför allt mittback. Det är där jag trivs bäst.

– När jag har mött Degerfors och sett laget spela, så har jag tänkt att det är ett lag som passar mig med mitt sätt att spela och de styrkorna som jag har. Det är den utvärderingen som Degerfors och Elfsborg också har gjort. Det är en ”perfect match”. Jag kommer att kunna bidra med passningar, kombinationsspel och den offensiva biten samtidigt som jag är stark i duellspelet och bidrar till att hålla tätt bakåt.

Gustaf deltar i dagens träning och är tillgänglig för spel redan på lördag, när Degerfors möter Mjällby på bortaplan.

Patrik Werner, sportchef

– Gustaf är en stabil mittback som kommer in för att stärka upp i vårt försvar och ge spets till gruppen. Det är en spelare som är bra på huvudet och har en bra uppspelsfot. Hans spelstil och kvalitéer passar bra med Degerfors sätt att spela fotboll på.

Välkommen till Bruket, Gustaf Lagerbielke!