Gemensamma supporterfester – inte en omöjlighet i Degerfors

Tre hemmamatcher mot tre Stockholmslag på drygt tre veckor. Dessa förutsättningar briserade som en bomb på Degerfors IF:s kansli när det allsvenska spelschemat offentliggjordes i slutet av december. Tusentals supportrar skulle resa till lilla Degerfors med ca 9 500 invånare, vid tre tillfällen på kort tid, med allt vad det innebär. Ingen krog i närheten hade heller kapacitet för att kunna ta emot folkmassorna. Lösningen? Gemensam uppladdning i Kanadaskogen.

Redan i höstas testade föreningen, tillsammans med Bosna konceptet att arrangera en gemensam supporteruppladdning i Kanadaskogen. Då var det ett Degerfors som slogs för nytt allsvenskt kontrakt mot ett guldjagande Djurgården en ganska kall oktoberkväll, men alltjämt lapp på luckan och god stämning före, under och efter matchen. Ett väldigt lyckat arrangemang och kanske någonting att ta med sig till kommande säsong, så löd tankegångarna när föreningen utvärderade tillställningen.

Att arrangera tillställningar där båda lagens supportrar närvarar kan tyckas vara en naiv idé, men bevisligen fungerar det alldeles utmärkt. Åtminstone i Degerfors.

Det första av årets tre evenemang ägde rum på självaste valborgsmässoafton, mot Djurgården. Den 20 maj var det lapp på luckan när AIK kom på besök i vårvärmen och sist ut var Hammarby, den 25 maj, en match som flyttades på grund av de grönvitas kval till Uefa Europa Conference League. Tillställningar blev riktigt lyckade och det uppstod varken bråk, stök eller andra oroligheter i samband med matcherna.

– Vad beror det då på att det inte blir bråk i Degerfors? En anledning kan självklart vara att supportrar till en storklubb inte ser någon vits med att bråka med en liten klubbs dito. Kanske är en annan förklaring att besökarna faktiskt märker att mycket av arbetet som görs i Degerfors IF utförs av ideella krafter. Personer som viger sitt liv åt föreningen. Personer som inte kräver någon betalning i pengar, men som vill vara en del av den här fantastiska fotbollsfamiljen. Engagerade personer som känner delaktighet, gemenskap och passion. På riktigt, säger Anneli Bergdahl, evenemangs- och hållbarhetsansvarig i Degerfors IF.

Supportrarna från både hemma- och bortalag skötte sig exemplariskt under hela vistelsen och föreningen har mottagit fin feedback från många håll och kanter rörande tillställningarna. Utfallet blev bättre än vad någon hade vågat hoppas på och förutsatt att Degerfors IF håller sig kvar i Allsvenskan, kan det givetvis bli aktuellt med gemensamma uppladdningar även 2024.

Om Degerfors IF tjänade massa pengar på dessa evenemang? Absolut inte. Föreningen gick nästan plus minus noll på arrangemangen. Det här gjordes av helt andra orsaker. Det här handlar om passion, engagemang, kultur och gemenskap. På riktigt.