Gal hjälte i debuten: ”Han var bra från minut ett”

Årets kanske tråkigaste förstahalvlek övergick i årets mest dramatiska andrahalvlek när Degerfors IF under lördagskvällen tog emot Trelleborgs FF på Stora Valla. Inför matchen gjorde Rödvitt ett målvaktsbyte då Ismael Diawara fick skadekänning. Superettandebut för Jeff Gal, den 27-årige amerikanen vars enda framträdande i Degerforströjan fram till idag var den svårsmälta cupförlusten mot Sollentuna FK förra året.

– Det var speciellt. Ända sedan jag kom till klubben har jag jobbat hårt för att vara redo för det här ögonblicket. Jag var redo men givetvis också lite nervös i början av matchen, men så fort jag hade fått röra bollen några gånger kändes det som att jag visste vad jag höll på med. Det var en känsla jag tog med mig genom hela matchen vilket gav utdelning på slutet, säger Gal.

Slutet, ja. Vi ska återkomma till det.

Efter 0-0 i den första halvleken bjöd Degerfors sedan på helt annan underhållning. Efter 57 minuter fick Victor Edvardsen ett mycket farligt dubbelläge. Bara någon minut senare satte Sebastian Ohlsson 1-0 på sin tidigare klubb. Ytterligare några minuter senare hade Oliver Ekroth ett drömläge att nicka in 2-0 men lagkaptenen lyckades inte få bollen på mål. Efter 84 minuter satte inhopparen Ferhad Ayaz bollen i ribban efter att en annan inhoppare, Villiam Dahlström, kämpat på bra inne i straffområdet.

– Jag tycker att vi har vunnit de här fyra senaste matcherna på ett övertygande sätt. Det blir onödigt spännande när man bara gör ett mål, men jag tycker att vi har varit spelförande i alla fyra matcher, skapat flest målchanser och vunnit rättvist. Vi har förtjänat våra poäng men måste jobba med att göra fler mål, säger tränare Andreas Holmberg.

I slutminuterna hängde nämligen segern på en skör tråd. Gästerna fick straff och Jeff Gal ställdes inför en av karriärens viktigaste uppgifter hittills.

– Vi hade inte riktigt koll på deras straffskytte men ”Skylla” (Jonas de Abreu Skyllkvist, målvaktstränaren) sa inför matchen att jag skulle lita på min magkänsla. Det var precis vad jag gjorde. Att chansa på rätt håll, greppa bollen och säkra nollan… otroligt, säger Gal.

Matchen startade på en ganska bra Chicago-tid. Vet du om folk där hemma tittade?

– Jag tror det. Mamma har fått fixa en VPN-tunnel eftersom Dplay bara verkar fungera i Europa. Jag hoppas VPN-tunneln fungerade för vi köpte Dplay av en anledning – för stunder som den här. Jag hoppas att de tittade.

Andreas Holmberg var inte sen med att hylla debutanten:

– Fantastiskt bra. Han var bra från minut ett. Det var inte bara straffräddningen utan han agerade med pondus, gick ut och plockade några inlägg, bra med fötterna. Jättebra, men inte förvånansvärt bra. Vi vet att vi har tre riktigt bra målvakter, säger tränaren.

1-0 till Degerfors som därmed tog fjärde raka segern och gick upp i superettans topp.

Startelva och byten:

Jeff Gal

Daniel Janevski – Oliver Ekroth (kapten) – Sebastian Ohlsson

Erik Lindell – Adam Carlén – Christos Gravius – Axel Lindahl

Johan Bertilsson – Marcus Astvald

Victor Edvardsen

60 minuter: Villiam Dahlström ersatte Marcus Astvald.

75 minuter: Ferhad Ayaz ersatte Victor Edvardsen och Jacob Ortmark ersatte Christos Gravius.