Frivillig extraträning för herrarna: ”Jag kan inte bara ligga hemma och slappa”

Efter en intensiv period med tre superettanmatcher på åtta dagar gav Degerfors tränarduo laget ledigt fram till tisdag eftermiddag. Under måndagsförmiddagen höll dock Tobias Solberg i ett frivilligt pass för spelare som fått begränsat med speltid under säsongsinledningen.

– Det är ett bra sätt att hålla i gång hela truppen. Vi har jobbat med teknik, passningar, mottagningar och avslut. En ganska lugn men fokuserad träning. En timme lång, berättar Solberg.

Det är en speciell säsong med stängda arenor. På grund av reglerna kan inte alla spelare följa med på matcherna. Hur får ni som ledare tänka för att alla ska känna sig delaktiga?

– Det är precis som du säger, det är tufft. Vissa är inte ens med i matchtruppen och för många kan det vara jobbigt bara att sitta på bänken. Nu finns det ju inga U21-matcher heller. Vi har en jättebra trupp där alla är viktiga och där vi tror på alla även om konkurrensen är hård. För att alla ska vara i form och känna att de är viktiga är ett extra träningspass det minsta vi kan erbjuda. Ibland har vi löppass efter matcherna, men det kanske kan upplevas som en straffträning även om det är för spelarnas egen skull. Därför är det kul om vi också kan spela fotboll. Det är ju det roligaste de vet.

Det kändes som att stämningen var väldigt positiv på träningen idag.

– Absolut! Det är ju kul. Jag älskar det här med träning och att driva spelare som vill någonting. Alla här vill framåt. Glatt humör, inga sura miner. De vill bli bättre fotbollsspelare och då är det bara kul att jobba.

Under måndagspasset medverkade Emil Portén, Joel Daniel, Erik Grandelius och Hugo Claesson. Efter avslutad träning sjönk den sistnämnde ihop i skuggan bakom en av Stora Vallas entréer.

– Det var typ 96 avslut utan någon annan målvakt att byta med så jag blev lite trött, säger 18-årige Claesson.

Det är sommaruppehåll för P19 och du har några steg upp för att få speltid i a-truppen. Hur viktigt blir det för dig att hålla i gång med en träning som den idag?

– Det är såklart jätteviktigt. Jag kan inte bara ligga hemma och slappa. Jag måste hålla i gång kroppen. Det blir jobbigt men behövs samtidigt.

Också Erik Grandelius tycker att de extra träningspassen är viktiga, men inte bara för att hålla kroppen i form.

– Har man inte sådana här extrapass kommer man inte i form. Då kan man känna att man ligger efter både fysiskt och mentalt om man inte är med i matchtruppen. Då går man ner sig lite. De här träningarna behövs både för att få upp kondition och självförtroende, säger han.

Kan du berätta lite mer detaljerat om vad ni gjorde idag?

– Först körde vi fotbollstennis som uppvärmning. Efter det blev det en passningsövning för att komma i gång lite extra inför avslutningsövningarna. Sedan matade vi ganska många avslut (”typ 96”, reds. anm.). Fyra olika varianter tror jag att det var. Kul att få göra mål.

Erik Grandelius har hittills befunnit sig precis i gränslandet mellan matchtrupp och inte matchtrupp. Ibland har han fått följa matcherna på distans och då missat möjligheten att umgås med lagkamraterna i omklädningsrummet efteråt. Samtidigt har han lärt sig att gilla läget.

– Vi har regler och reglerna är till för att följas, annars får inte superettan spelas, konstaterar han.

Hur känns det rent fotbollsmässiga för egen del?

– Man har fått hålla huvudet högt och kämpa vidare. Det är det som krävs. Sedan är det jättetråkigt att inte vara med. Det har gått lite upp och ner. En vanlig reaktion är att man går ner sig lite när man inte får vara med, men samtidigt känner jag att allt jag kan göra är att jobba hårt på träningarna och visa vad jag går för. Nu känner jag att jag börjar komma i hyfsad form. Jag blir bättre fysiskt och känner att självförtroendet ökar. Att man har fått vara med lite i matchtruppen är ett bevis på att man har gjort bra ifrån sig. Det är ändå skönt. Det är bara att jobba vidare och vänta på att chansen kommer.

Tobias Solberg:

– På ett sätt är det här spelarna som är viktigast i gruppen. Vi behöver få energi från alla. Får man inte spela är det klart att man är besviken, men det är oerhört viktigt att vi kan hålla uppe ett gott humör. Om alla kämpar hårt för att bli lite bättre kommer vi som lag också att bli bättre över tid.