Fortune Bassey klar för Degerfors

Degerfors IF är överens med den ungerska klubben Ferencváros TC om ett lån av anfallaren Fortune Bassey. Lånet sträcker sig över hela 2023 och 24-årige Bassey ansluter till truppen nere i Malmö under helgen.

Fortune Bassey är född och uppväxt i Nigeria och inledde sin fotbollskarriär i akademilaget Eagles Wing. Som tonåring värvades han till tjeckiska Bohemians 1905, men det var i tredjeligalaget Olympia Radotín som karriären tog fart på riktigt då han under sitt första år slog till med 24 mål på 33 matcher.

Hans insatser på planen uppmärksammades av lag högre upp i seriesystemet och han värvades av Ústí nad Labem, där han hann med 28 matcher innan han hamnade i högstaligan och České Budějovice.

I januari 2022 värvades Bassey av den ungerska storklubben Ferencváros där han hjälpte klubben att vinna såväl ligatiteln som Ungerska cupen. Bassey återvände till Tjeckien och mästarklubben Viktoria Plzeň på lån under hösten 2022 och spelade bland annat Champions League-gruppspel mot Inter, Barcelona och Bayern München. Inför 2023 återvände han till Ferencváros där han nu ansluter från på lån till Degerfors IF.

Bassey ansluter till truppen nere i Malmö och reser med laget hem på söndag. Han gör sin första träning med laget på måndag. En intervju med Bassey publiceras på degerforsif.se under nästa vecka.

Patrik Werner om Fortune Bassey

– Fortune Bassey är en mycket intressant spelare som gjort det bra i både tjeckiska och ungerska ligan. Han har många kvalitéer som vi kommer att dra nytta av. Framför allt så är han är ett ständigt hot i boxen, stark i djupled och har fina fötter. Jag ser fram emot att se honom på Stora Valla under 2023.

Välkommen till Bruket, Fortune Bassey!