Förlustfria sviten fortsätter för Degerfors, en poäng med hem från nationalarenan

Degerfors stod för en svag inledning men spelade upp sig rejält i andra halvlek. Målvakten Alfie Whiteman fick mycket olyckligt en smäll i bakhuvudet tidigt i matchen och tvingades kliva av. Ersättaren Jeffrey Gal gjorde dock en fenomenal match och var högst bidragande till att ”Rö’vitt” kunde åka hem med en pinne. Det var dock otroligt nära att alla tre poäng åkte med hem till Degerfors den här söndagskvällen.

Höjdpunkter

Nyckelhändelser

3′ Dijan Vukojevic får ett jätteläge att ge Degerfors ledningen men skjuter utanför.

8′ Degerfors tvingas göra sitt första byte efter att Alfie Whiteman fått en otäck smäll i huvudet. In kommer Jeff Gal.

10′ Joe Gyau med en trevlig soloräd genom AIK-försvaret. Skottet från dålig vinkel och målvakten kan fånga bollen.

12′ AIK tar ledningen genom Vincent Thill. 1-0 till hemmalaget.

26′ AIK:s Nicolas Stefanelli drar en klassisk tåpaj utanför.

30′ Dijan Vukojevic med en ganska ofarlig nick på mål.

32′ AIK:s Stefanelli skjuter utanför.

37: AIK:s Yasin Ayari skjuter utanför.

42′ Jeff Gal med fin räddning på skott av Stefanelli i AIK.

45+6′ Adam Carlén får en billig varning efter en förhållandevis schysst kroppstackling.

Andra halvlek

53′ Mål! Adam Carlén får, efter en tilltrasslad situation, fram bollen till Rasmus Örqvist som vräker sig fram och petar in kvitteringen. 1-1!

55′ Skott utanför mål av Axel Björnström, AIK.

62′ Dubbelbyte i Degerfors. Dijan Vukojevic och Diego Campos kliver av. In kommer Nikola Djurdjic och Omar Faraj.

69′ Det blir riktigt farligt när Stefanelli kommer igenom Degerfors-försvaret och går på avslut. I vägen står dock Jeff Gal med en fin räddning.

83′ Omar Faraj kommer högst på ett inlägg men bollen rensas undan på mållinjen.

84′ Byte i Degerfors. Rasmus Örqvist kliver av och in kommer Justin Salmon.

90′ AIK får ett jätteläge men Stefanelli missar bollen.

90+5′ Degerfors får ett jätteläge när man kontrar i matchens slutsekunder. Omar Faraj spelar bollen snett inåt bakåt till Joe Gyau som bränner läget.

Tränarens kommentar

Se presskonferensen med Tobias Solberg och Henok Goitom.

Laguppställning (3-4-3) Alfie Whiteman – Gustav Granath, Gustaf Lagerbielke, Sebastian Ohlsson – Elyas Bouzaiene, Adam Carlén, Christos Gravius, Joe Gyau – Rasmus Örqvist, Dijan Vukojevic, Diego Campos

Bänk: Jeff Gal, Sean Sabetkar, Johan Bertilsson, Erik Lindell, Omar Faraj, Justin Salmon och Nikola Djurdjic.

Domare: Fredrik Klitte

Publik: 18 217