Förlust trots bra insats i första matchen

Derbyt mot Örebro SK, herrarnas första match för säsongen, slutade med rödvit förlust. ÖSK vann med 1-0 i en match där DIF annars var laget som radade upp chanser. Då Degerfors av olika anledningar kom till spel utan wingbackar i matchtruppen formerade tränarduon Andreas Holmberg och Tobias Solberg något som mer liknade 4-2-3-1, snarare än det 3-4-3 som tog laget till allsvenskan.

Spelarna behärskade det något annorlunda upplägget bra och kunde mycket väl ha gjort tre eller fyra mål på rivalen från Närke. Samtidigt ska sägas att Ismael Diawara stod för en viktig frilägesräddning efter 68 minuters spel.

Örebros mål kom i den 85:e minuten. Joel Andersson Segerlind fick en passning snett inåt bakåt och avslutade inifrån straffområdet.

Man kanske inte kan säga att man borde ha vunnit en match, men ni hade åtminstone en riktigt bra chans att vinna den här. Eller hur?

– Ja, jag tycker att vi skapade absolut flest målchanser och egentligen förtjänade att vinna. Så är det. Prestationen var helt okej. Resultatet var inte bra, säger Andreas Holmberg.

Hur tycker du att spelarna tog sin an den här något förändrade uppställningen som det blev i och med att ni saknade wingbackar?

– Jag tycker att de skötte det på ett jättebra sätt. Sedan tycker inte jag att det blir en stor skillnad i vårt spel eftersom vi vrider när vi har bollen, och då blir det nästan som 3-4-3. Det såg faktiskt väldigt intressant ut, måste jag säga.

Ja, Gustav Granath rörde sig ganska högt upp ändå. Nästan som en wingback.

– Ja, precis. Han gjorde ett jättejobb och stod för en väldigt, väldigt bra insats. Han ska verkligen ha plus efter den här matchen.

Granath hade för övrigt ett jätteläge att ge Degerfors ledningen i den 83:e minuten då han sånär lyckades lyfta bollen förbi ÖSK-målvakten efter att elegant ha frispelats av José Segura Bonilla.

Vad finns det mer som gör dig glad med den här insatsen?

– Jag tycker att vårt anfallsspel i den första halvleken såg väldigt vasst ut. Vi skapade många heta målchanser. Sedan tycker jag att vårt bollinnehav i den andra halvleken kändes väldigt kontrollerat och bra, så det är jag också nöjd med. Vårt försvarsspel var bra sett över hela matchen. Det är många saker som var bra för att vara första matchen. Sedan vet man att det kommer blir bättre när det gäller avslut, effektivitet, hur samspelta spelarna är. Vi förväntade oss inte att det skulle vara på topp direkt. Det kommer med tiden. Dock är jag besviken över att vi förlorade, för man ska aldrig vara nöjd när man förlorar matcher, säger Andreas Holmberg.

Ni skapade väldigt många chanser men gjorde inte mål på dem. Sedan fick Örebro en chans som de gjorde mål på. Är det så enkelt, eller ser du att det finns andra förklaringar till att Örebro gick segrande ur det här mötet?

– Nej, jag tycker att du summerade det ganska bra där. Samtidigt fick Örebro några omställningar i den andra halvleken där de var lite farliga. Det hanterade vi inte tillräckligt bra. Inte heller vid målet tog vi rätt beslut på alla punkter. Självklart blir det en blandning av att de gjorde några bra grejer och att vi gjorde några mindre bra grejer, men jag tycker att vi blev väldigt hårt straffade av det i den här matchen. Men det är saker vi får jobba på och göra bättre i nästa match.

Nyförvärvet ”Adde” Rajamohan fick en smäll mot sitt knä. Hur mår han?

– Det verkar ha varit just en smäll, så jag tror inte att det är någon fara med honom. Han får kurera sig några dagar och sedan är det träning igen.

Nästa träningsmatch för herrarna är redan på tisdag då Örebro Syrianska IF kommer till Valla.

Startelva och byten

Första halvlek

Ismael Diawara

Gustav Granath – Daniel Janevski – Oliver Ekroth (kapten) – Sebastian Ohlsson

Nicklas Maripuu – Christos Gravius

Sargon Abraham – Johan Bertilsson – Adhavan Rajamohan

Villiam Dahlström

Andra halvlek

Ismael Diawara

Gustav Granath – Daniel Janevski – Sebastian Ohlsson – Christoffer Wiktorsson (kapten)

Nicklas Maripuu – Adam Carlén

Victor Edvardsen – Christos Gravius – Adhavan Rajamohan

Villiam Dahlström

61 minuter: Erik Grandelius ersatte Sargon Abraham och José Segura Bonilla ersatte Villiam Dahlström.

84 minuter: Tufve Östlund ersatte Gustav Granath.