Filip Järlesand lånas ut till Strömtorp: ”Ett mer fysiskt spel”

Den mycket lovande målvakten Filip Järlesand tillhör och tränar till vardags med Degerfors IF:s A-lag. För att utvecklas ytterligare och samla på sig erfarenhet från seniormatcher lånas 18-åringen ut till Strömtorps IK.

Ett så kallat fotbollsutvecklande föreningssamarbetsavtal mellan Degerfors IF och Strömtorps IK gör det möjligt för Filip Järlesand att träna med och matchas i båda klubbarna samtidigt. Järlesand själv ser utlåningen som en möjlighet att samla på sig viktiga erfarenheter.

– Även om P19, som jag vanligtvis spelar matcher mer, håller en väldigt hög nivå så är det ett helt annat spel i seniormatcher. Det är mer fysik, mer kamper och mer spel i luftrummet på seniornivå. Jag kommer fortsatt att träna med Degerfors A-lag men spela matcher för Strömtorp, säger Filip Järlesand.

Du har redan hunnit göra din debut, hur gick det?

– Det gick bra. Jag gjorde vad jag skulle och vi vann med 3-1 mot Grums i lördags.

Sportchef Patrik Werner är positiv till utlåningen.

– Vi fick frågan från Strömtorp om de kunde tänka sig att låna ut Filip eftersom deras målvakt skadat sig. Från våran sida var det ju bara att säga ja direkt, men sedan måste ju Filip själv tycka att det är en bra lösning. Det blir ju inte så stor skillnad för honom eftersom han fortsatt tränar med oss, men spelar matcher i Strömtorp. Det blir en annan typ av spel jämfört med vad han är van vid, så det är bara positivt för alla parter. Filip spelar på en dubbellicens, så om det till exempel uppstår en skada eller avstängning på Alfie eller Jeff, så kan han spela matcher för oss.