Falkenberg nästa i cupen

Segern borta mot Elfsborg i cupgruppspelets första omgång fick nog både en och annan att fantisera om UEFA-tagna bilder på en munskyddsbärande Tobias Solberg, rullandes en väska över stengolvet i Tbilisis flygplats. Det krävs dock en handfull segrar till innan Rödvitt på allvar kan drömma om Europa League-kval. Nästa hinder på vägen är Falkenbergs FF, västkustklubben som förra säsongen åkte ur allsvenskan efter att ha slutat sist i tabellen.

Matchen spelas imorgon, söndag, klockan 15:00 på Vinåvallen strax utanför Falkenberg. FFF leder grupp 2 efter att i sin första match ha besegrat Utsiktens BK (1-3 på bortaplan). Degerfors ligger tvåa på grund av sämre målskillnad. Det är bara det högst placerade laget i varje grupp som tar sig vidare till kvartsfinal.

Falkenberg är en helt annan typ av motståndare än den ni stötte på senast. Hur spelar de?

– Det är ett försvarsstarkt lag som är väldigt bra på omställningsspel. Där har de otrolig kvalitet. Väldigt mycket snabbhet. Det är en annan typ av motstånd och en väldigt svår uppgift, säger tränare Andreas Holmberg.

Hur hanterar man det då?

– Man behöver vara noga när man har bollen och man behöver vara noga i sitt anfallsspel. Ha en bra plan för anfallsspelet. Sedan behöver man vara väldigt bra när man blir av med bollen. Det är de viktiga bitarna att ha koll på.

Det var mycket som gick rätt i matchen mot Elfsborg. Finns det ändå saker ni måste justera, som ni tar med er från den matchen redan till nästa?

– Insatsen senast var jättebra, men vi är alla överens om att det finns saker och ting vi kan göra ännu bättre och bli ännu vassare på. Exempelvis att skapa ännu fler målchanser. Det är rätt skönt att vinna borta mot allsvenska tvåan och ändå inte vara hundraprocentigt nöjd. Det känns jäkligt bra.

Nicklas Maripuu är avstängd efter att ha blivit utvisad i senaste matchen. Hur ser det ut i övrigt?

– Kralj är fortfarande inte tillbaka och Gravius har ju haft en hjärnskakning och är fortfarande inte helt återställd. I övrigt har vi full trupp.

Men de är båda tillbaka i lättare träning, eller hur?

– Det är de.

I och med segern mot Elfsborg har ni ett väldigt bra utgångsläge i cupgruppen. Även om det innebär en stor möjlighet medför det väl också en viss press tidigt på säsongen? Hur ska ni hantera det?

– Vi måste göra som vi gjorde hela förra året. Bryta ner allt i ”nästa match”. Det där hårda jobbet du tycker att jag tjatade om förra året är otroligt viktigt. Det handlar väldigt mycket om att respektera den här motståndaren som kommer från allsvenskan och som vi dessutom möter på bortaplan. Det här kommer bli en jättetuff match och det hoppas jag att alla är beredda på. Vi måste prestera på samma nivå som vi gjorde senast om vi ska kunna ta poäng.

Matchtruppen som åker till Falkenberg består av:

Ismael Diawara, Gustav Granath, Jonathan Tamimi, Daniel Janevski, Oliver Ekroth, Sebastian Ohlsson, Ferhad Ayaz, Johan Bertilsson, Sargon Abraham, Erik Lindell, Villiam Dahlström, Victor Edvardsen, Abdelrahman Saidi, Christoffer Wiktorsson, Adam Carlén, Adhavan Rajamohan, Jeff Gal

Rödvitts samtliga cupmatcher visas på C More.