Elyas Bouzaiene klar för Degerfors

Den spelskicklige ytterbacken Elyas Bouzaiene har skrivit på för två och ett halvt år med Degerfors IF. Elyas kommer senast från Lunds BK i division 1, som han tillhört sedan början av 2022.

Elyas Bouzaiene är fostrad i Kristianstad och har via Viby IF, IFÖ Bromölla, Kristianstad igen och senast Lunds BK i division 1, tagit klivet upp till Allsvenskan och Degerfors IF. Han har under en mycket kort tid utmärkt sig som en framstående spelare under de tolv matcherna han spelat i division 1 hittills i år. Elyas beskriver sig själv som en offensiv spelare, som kan spela på båda kanterna.

– Jag är en offensiv ytterback. Jag skulle säga att mina styrkor är att jag har ett bra driv med bollen och en bra inläggsfot. Degerfors spelsätt passar mina kvalitéer och jag hoppas kunna växa ytterligare som spelare här, säger Elyas Bouzaiene.

Den 24-årige ytterbacken berättar att han hört mycket gott om Degerfors IF och det inte var någonting att fundera över när klubben hörde av sig.

– Först trodde jag väl egentligen inte att det var sant. Jag hade inte ens vågat hoppas på en övergång innan jag skrivit på och allting blivit klart. Det är ju en dröm som blivit sann. Nu är det klart och det känns sjukt bra.

Elyas har redan hunnit med att göra sitt första träningspass med Degerfors IF. Han är glad över mottagandet han fått av laget under morgonen och ser fram emot att komma in i gänget.

– Jag har fått ett jättebra mottagande. Alla har välkomnat mig och visat mig runt. Igår var jag iväg och åt middag med några i laget och ja, allting känns jättebra. Nu ser jag fram emot att köra igång på riktigt med laget och visa mina kvalitéer på planen.

Tränare Andreas Holmberg är mycket nöjd med värvningen av Elyas och berättar att man från Degerfors sida följt honom ett tag.

– Det är en intressant spelare som vi tittat på ett tag. Han har gjort det väldigt bra i division 1 och vi tror att han är en bra spelare för framtiden. Han är duktig på att driva boll, han är löpstark och kan användas som både ytterback och wingback, säger Andreas Holmberg, tränare i Degerfors IF.

Elyas blir spelklar för Degerfors IF i mitten av juli.

Välkommen till Bruket, Elyas Bouzaiene!